De omslag afbeelding van het boek Smith, Tom Rob - Kolyma
Auteur(s) Tom Rob Smith
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 21 augustus 2018
Kind 44 van Tom Rob Smith (lees recensie hier) werd unaniem de hemel in geprezen toen het boek verscheen. En terecht, want het was een claustrofobische trip door de Sovjet-Unie in de jaren vijftig. In Kolyma, deel twee van de trilogie, speelt Leo Demidov wederom de hoofdrol.

Demidov is nog steeds werkzaam bij de KGB. Het boek begint met een infiltratie van Demidov in de orthodoxe kerk. Zijn werk heeft als twijfelachtig resultaat dat de priester wordt verbannen naar de goelag, meestal zonder goed eind. Dan verspringt het boek zeven jaar, na 1956. Chroestjov, de opvolger van Stalin, doet een geheime toespraak waarin hij de acties van zijn voorganger scherp veroordeeld. De overheid is in shock. Wat betekent dit? Heeft de KGB al die tijd foute dingen gedaan? Hoge bewindslieden gaan tegen de toespraak in en proberen de hervormingen die Chroestjov voorstaat, tegen te houden. En daarbij zijn talloze mensen het slachtoffer. Zo ook Leo, die ondertussen bij Bureau Moordzaken werkzaam is. Hij wordt gedwongen naar Siberië te gaan, waar hij in een werkkamp terechtkomt. Met een doel; hij moet een man bevrijden die door zijn toedoen ooit in de goelag terecht kwam…

Kolyma is het tweede deel van de Leo Demidov-trilogie. De titel refereert naar het gebied in Siberië waar een waar archipel aan werkkampen was gesitueerd. Tegenstanders van het regime werden daar naartoe gestuurd en velen keerden nooit terug. Dat gevoel weet Tom Rob Smith in Kolyma wederom goed op te roepen. Het is een boek dat de claustrofobie en onzekerheid van het leven in de Sovjet-Unie uitstekend weergeeft. Het is maar de vraag of Demidov weet te overleven en of zijn vrouw het redt.

Toch is het boek bij lange na niet zo spannend als Kind 44 was. Dat heeft te maken met de soms heldhaftige acties die Demidov uithaalt om uit de handen van achtervolgers te blijven. Dat doet iets af aan het realisme dat gedurende Kind 44 juist de kracht was. Toch blijft de beklemming waarin de boeken van Smith je als lezer terecht doen komen, fier overeind. De research die de auteur deed voor dit boek, was ook groot. Dat merk je als lezer, want de details komen authentiek over. Voor de liefhebbers van thrillers met een historische onderlaag!

19 mei 2024 23:27

0