het eiland van de zielen piergiorgio pulixi thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Piergiorgio Pulixi
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
5
Review date 15 mei 2024

Piergiorgio Pulixi, is een prijswinnende thrillerauteur en geboren en getogen Sardijn. Hij schreef Het eiland van de zielen, een boek dat vanaf pagina één indruk maakt.

Een idyllisch eiland met witte zandstranden, een rijke cultuur en prachtige natuur: welkom op Sardinië.

Onder deze betoverende facade werken rechercheurs Maria Rais en Eva Croce samen met de terminaal zieke inspecteur Moreno Baralli. De rechercheurs Rais -geboren en getogen Sardijnse- en Croce -een Milanese specialist in rituele moorden- zijn twee absolute tegenpolen die er samen het beste van proberen te maken. De manier waarop Pulixi dit beschrijft is hilarisch en tegelijkertijd triest, maar het respect voor elkaar komt toch iedere keer weer bovendrijven.

Beiden zijn ze rechercheur met een krasje. Ze moeten hun werkzaamheden verrichten vanuit een stoffige kelder vol oude dossiers want samen vormen ze het team “onopgeloste zaken”. Jaren geleden op Allerzielen werden twee vrouwen op brute wije vermoord in de buurt van de heilige bronnen. Volgens Baralli zijn dit religieuze moorden, maar zijn superieuren zijn hier niet van overtuigd.  Als dan een jonge vrouw sinds een paar dagen spoorloos is, is het spel op de wagen. Wat volgt is een huiveringwekkende zoektocht waarin oude culturen en moderne sekten elkaar kruisen.

Grote thema’s worden in Het eiland van de zielen niet uit de weg gegaan: eeuwenoude rituelen, machomannen, liefde, de kracht van de macht en ga zo maar door. Dit alles zit verpakt in een razend spannend boek wat je moeilijk terzijde kunt leggen.

Pulixi weet op een magistrale wijze het heden en verleden te combineren. We krijgen een inkijkje in de oude cultuur van de Ladu, oorspronkelijke bewoners van het eiland die alles doen om de Godin tevreden te houden.  De oude rechercheur Baralli is zo in de ban van hun rituelen en offers dat hij dit maar moeilijk los kan laten en er zelfs aan ten onder dreigt te gaan. We mogen een blik werpen op de krachten die er op het eiland aan het werk zijn en dat geeft het boek net dat extra laagje dat het nodig heeft.

Pulixi weet in Het eiland van de zielen eigenlijk alles goed te doen. Hij heeft aansprekende personages gecreëerd die in een intrigerend plot samen moeten werken. Dit alles verpakt de auteur in een uitstekende schrijfstijl. Een thriller die blijft boeien tot de laatste zin. Hulde.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.