de schandpaal robert feller thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Robert Feller
Uitgeverij(en) Uitgeverij Ellessy
3
Review date 13 mei 2024

Robert Feller is tot nu toe vooral bekend van zijn werk als radio dj en voice-over, bijvoorbeeld bij Radio 10. Daarnaast maakte hij ook  podcast ‘Het Manuscript’ over het lanceren van zijn debuutthriller De schandpaal. In die podcast gaat hij in gesprek met verschillende mensen die hem adviseren en helpen het boek uit te geven. Gezien het boek inmiddels in de winkels ligt, is het hem duidelijk gelukt een thriller te schrijven en er een uitgever voor te vinden. Dat is al een hele prestatie op zich.

In De schandpaal kan Feller zijn kennis en ervaring over het Hilversumse leven goed gebruiken. Het boek neemt ons mee de ‘mediastad’ en laat de lezer kennismaken met een aantal bijzondere personages; de eigenaar van een juice-kanaal, Akssel Blauw en een tv-producent, Ruud de jong.

Voor zijn kanaal onderzoekt Aksel alle privégebeurtenissen van bekend Nederland. Hierbij hanteert hij niet altijd de meeste nette werkwijze. Als zijn werk door een grap uit de hand loopt, lijkt het erop dat hij zelf gecanceld gaat worden. Zijn vriendin, tevens presentatrice, helpt hem zijn rug te rechten en door te gaan. Dit terwijl hun relatie niet passend is en daarom nog altijd geheim moet blijven.

Een tip over een verkeersongeval in Rome zorgt ervoor dat Aksel het pad van Ruud de Jong kruist. Het ongeval is er niet zomaar een, maar lijkt alles te maken te hebben met de ontvoering van Lea, de dochter van de mediamagnaat. Al is het vertrouwen tussen de beide heren ver te zoeken, toch slaan ze hun handen in een om Lea terug te vinden en veilig thuis te krijgen. Hierbij gaat de Jong over lijken en komt Aksel in gewetensnood. Is wat hij doet nog goed? Het wordt een zoektocht vol intriges en manipulatie waarbij de keuze tussen waarheid, bestaansrecht en veiligheid een constante is. Wie is er nu eigenlijk nog ethisch verantwoord bezig?

De schrijfstijl van Feller is vooral luchtig en laagdrempelig te noemen. Zo nu en dan lijkt het door de knipoog waarmee taal gebruikt wordt, een beetje plat te worden. Deze verrassende schrijfstijl in combinatie met de wisselende perspectieven, maakt De schandpaal makkelijk en vlot leesbaar.

Zijn kennis over het showbizz-leven lijkt Feller bovendien goed van pas te komen in dit verhaal. Hij schrijft gemakkelijk over omgangsvormen en relaties. Hierdoor is het een verfrissend verhaal met een verrassend plot.

Echter is er ook wel het een en ander aan te merken op dit thrillerdebuut. Zo kan Feller nog veel winnen waar het gaat om meer diepgang te geven aan de personages. Ze blijven nu soms stereotype en oppervlakkig. Ditzelfde geldt voor de verhaallijn. Door iets meer diepte in de plot te brengen, kan de volgende thriller nog sterker worden.

Evenwel is De schandpaal een makkelijk en vlot geschreven thrillerdebuut, waarmee Feller het genre toegankelijk maakt voor iedere lezer.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.