De omslag afbeelding van het boek Onos, Tamara - Onder invloed
Auteur(s) Tamara Onos
Uitgeverij(en) Letterrijn
3
Review date 4 februari 2019
Onder invloed: een nieuw boek van Nederlandse bodem van auteur Tamara Onos. Dit keer is de hoofdrol niet weggelegd voor een door de wol geverfde rechercheur met een twijfelachtig verleden. De rol is nu toebedeeld aan een toevallige voorbijgangster met een neusje voor gevaarlijke stoffen. Renske Nijland is een alleenstaande moeder van twee puberende kinderen. In het dagelijks leven is zij werkzaam als Hogere Veiligheidskundige en gespecialiseerd in gevaarlijke stoffen. Dagelijks adviseert zij bedrijven op het gebied van risico’s behorende bij de arbeidsomstandigheden.

Tijdens haar gebruikelijke hardloopronde in het Gelderse natuurgebied de Havikerwaard stuit Renske op een dronken man in drijfnatte kleding. De man vraagt haar om hulp omdat zijn vriend tijdens het vissen in het water is gevallen en verdronken. Renske volgt de man naar een steiger langs het water. Op de steiger ziet Renske het levenloze lichaam van de visser te liggen, waarna zij direct het alarmnummer 112 belt en hem tevergeefs probeert te reanimeren. De politieagenten Marcel en Sara zijn als eerste op het ongeval afgekomen. Marcel is een oude bekende van Renske, zij hebben in het verleden een verhouding gehad. Nadat het huwelijk van Renske hierdoor op de klippen is gelopen is zij ook het contact met Marcel verloren.

Rondom de steiger liggen lege drankflessen en er hangt een onmiskenbare geur van alcohol. In combinatie met de dronken toestand waarin de vriend van de visser verkeert is de conclusie voor Marcel simpel; dronkenschap is de doodsoorzaak. Ondanks het aandringen van Renske wil hij geen verder onderzoek verrichten. Renske is er echter van overtuigd dat de visser op een andere wijze bedwelmd is geraakt met de dood tot gevolg. Eigenwijs als zij is kan ze haar onderbuikgevoel niet laten rusten en is zij vastberaden om de werkelijke oorzaak te achterhalen.

Na enkele dagen wordt er een lijk gevonden langs een wijngaard. Het gaat hierbij om een afrekening in het criminele circuit. Tijdens het onderzoek, waarbij Marcel en Sara zijn betrokken, blijkt er een verband te bestaan tussen de afrekening in het criminele circuit en de doodsoorzaak van de visser. Hierdoor kruisen de wegen van Renske en Marcel opnieuw. Als uiteindelijk ook de kinderen van Renske betrokken raken heeft zij de hulp van Marcel hard nodig om hun levens te redden.

Onder invloed is geschreven door Tamara Onos. Onos is in het dagelijks leven werkzaam als Hogere Veiligheidskundige. Het is dan ook niet verbazend dat zij ervoor heeft gekomen om haar personage in het boek hetzelfde beroep te laten uitoefenen. Op deze wijze heeft zij haar eigen kennis en ervaring als bron gebruikt bij de uitwerking van het verhaal. Een compliment is op zijn plek omdat Onos hierbij de valkuil om onbewust vakjargon te gebruiken goed heeft vermeden.

De plot in Onder invloed is samengesteld uit drie verhaallijnen die aan het einde samenkomen. De uitkomst is enigszins voorspelbaar doordat Onos geen verrassende plotwendingen heeft gebruikt. Verder wordt door de auteur een vlotte en directe schrijfstijl gehanteerd, waarbij zij weinig gebruik maakt van beeldspraak. Hierdoor vliegt de lezer door het boek heen, maar dit gaat wel ten koste van enige diepgang. Dit komt ook tot uiting in het aantal pagina’s, met 219 pagina’s zal het boek niet één van de dikkere exemplaren in de boekenkast zijn.

19 mei 2024 15:01

0