under the dome stephen king thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Stephen King
5
Review date 10 april 2016

Op een mooie herfstdag wordt het stadje Chester's Mill in de Amerikaanse staat Maine volledig van de buitenwereld afgesneden door een geheimzinnige, onzichtbare energiekoepel. Niemand kan er meer in of uit. Waar komt de koepel vandaan en wat is de bedoeling? In het stadje ontstaat steeds meer angst, chaos, onzekerheid en paniek. Mensen krijgen zomaar toevallen. Langzaam aan wordt alles schaarser, vervuilt de lucht en raakt de zuurstof op.

In tijden van nood leer je je vrienden kennen zegt men weleens, dat geldt zeker voor de bewoners van Chester’s Mill. Het verhaal volgt de belevenissen van een groot aantal inwoners van het stadje, een hoofdrol is weggelegd voor de corrupte 'born again'-christen Big Jim Rennie, die de macht in het stadje probeert te grijpen waarbij geen middel geschuwd wordt . Hij is een "goed christen" maar hij houdt er allerlei duistere en louche praktijken op na. Sommige inwoners zijn voor hem zoals zijn zoon Junior; maar anderen staan aan de kant van de andere hoofdrolspeler Dale Barbara. Hij is een kok die in Afghanistan gediend heeft in het Amerikaanse leger .Dale wordt door de president uitgekozen als leider van dit alles en heeft als taak de rust te bewaren. Om de koepel heen doet de media verslag. Julia Shumway, een verslaggeefster, probeert de buitenwereld zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de situatie. Ondertussen zijn een aantal bewoners bezig om de boel te plunderen en mensen te vermoorden...met andere woorden, het is een grote chaos. Dale wordt zelfs gevangen gezet door Jim. Maar er zijn ook mensen die het hoofd koel proberen te houden om het dorp te redden. Vooral de jongeren van het dorp zijn hier actief mee bezig. Lukt het de inwoners van Chester's Mill te overleven in deze chaos?

Under the Dome, in het Nederlands Gevangen, wordt zeer uitgebreid verteld vanuit het oogpunt van verschillende personages. Het is een verhaal over goed en kwaad en erg meeslepend en spannend tot aan de climax. Het plot is zeer goed en zeker niet voorspelbaar. Under the Dome is een meesterwerk van Stephen King en wat mij betreft zeker een van zijn betere werk.

Het boek leest vlot, ondanks dat het een dikke pil van bijna duizend pagina’s is. Het is in het begin even inkomen, maar daarna wil je het aan een stuk uitlezen. Overigens is het ook uitgebracht als tv-serie!

Under the Dome is een meeslepende en spannende thriller, en zeker een van de beste boeken van Stephen King. Laat je niet afschrikken door de dikte van het boek; je vliegt er door heen!

17 mei 2024 9:21

0