de lazarus vendetta robert ludlum en patrick larkin thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jon Smith
Auteur(s) Robert Ludlum
3
Review date 17 september 2021
Categories Actie

Robert Ludlum, de schrijver met meer dan vijfentwintig wereldwijde bestsellers op zijn naam, overleed ruim twintig jaar geleden. Vlak voor zijn dood werkte hij voor het eerst samen met andere schrijvers. Uit dit samenwerkingsverband is de Covert One-serie ontstaan. Deze reeks, met luitenant-kolonel Jon Smith in de hoofdrol, is ondanks het verscheiden van de meester zelf, niet opgehouden met bestaan. Er werden nog steeds nieuwe verhalen van deze onverschrokken actieheld uitgegeven. De Lazarus Vendetta, een samenwerking van Robert Ludlum met Patrick Larkin, is het vijfde deel uit deze spannende reeks.

Er wordt een terroristische aanslag op een in nanotechnologie gespecialiseerd laboratorium gepleegd. Behalve onder het personeel, vallen er door deze terreurdaad ook duizenden slachtoffers onder de demonstranten van een antiglobalisten demonstratie. Luitenant-kolonel Jon Smith, toevallige getuige van de ramp, krijgt vanuit de hoogste regionen opdracht om uit te zoeken wie er achter de aanslag zit. Gaandeweg zijn gevaarlijke speurtocht ontdekt hij een complot, met als doel niet alleen de mondiale technologie, maar tevens miljarden levens te vernietigen.

De serie staat garant voor spannende verhaallijnen en intrigerende plots. Altijd gaat het om biologische wapens die voor dood en verderf kunnen zorgen als ze in de verkeerde handen terechtkomen. Covert One is de enige dienst die dit kan voorkomen. En dat is in De Lazarus Vendetta wederom het geval.

Ondanks dat het boek door Larkin is geschreven, merk je de invloed van de grootmeester zelf. De blauwdruk is onmiskenbaar: een oververschrokken loner is de enige die de wereld voor destructie kan behoeden. En dan is er nog de knappe vrouw die hem terzijde staat. En hij raakt natuurlijk gewond, maar ook dat kan hij aan. Yep, De Lazarus Vendetta past perfect in het plaatje van de Covert One-serie.

Je merkt het; het verhaal doet er niet echt toe, je leest deze reeks voor de actie. En die is, in de kenmerkende snelle schrijfstijl, meer dan aanwezig. Heerlijk leesvoer.