De omslag afbeelding van het boek Hawley, Noah - Voor de val
Auteur(s) Noah Hawley
4
Review date 12 juni 2018
Op een dag gaan tien mensen in Martha's Vineyard aan boord van een klein privévliegtuig. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee, er zijn slechts twee overlevenden. Scott Burroughs en een vierjarig jongetje. Een zoektocht naar het hoe en waarom van het neerstorten van het vliegtuig volgt. Wat is er in die zestien minuten zo gruwelijk fout gegaan?

Scott Burroughs is een kunstenaar, zoekend naar een doorbraak. Wanneer het vliegtuig in zee is gestort blijkt hij het te hebben overleefd. In de zee hoort hij vervolgens dat er nog iemand leeft, het jongetje van vier. Met veel moeite weet Scott de jongen en hemzelf veilig aan wal te krijgen. Al snel krijgt Scott een heldenstatus, hij is tenslotte degene die ervoor gezorgd heeft dat er toch nog twee mensen de ramp overleven.

De ouders van het jongetje, zijn zusje en alle andere passagiers blijken niet zo gelukkig. Althans zo lijk het, een zoektocht naar overlevenden verloopt uiterst moeizaam. Ondertussen duikt Scott onder, niet geïnteresseerd in de heldenstatus die hij heeft gekregen. De jongen van vier wordt bij familie ondergebracht, hij spreekt niet meer.

Als onderzoek niets opleverd (mede omdat de zwarte doos maar niet gevonden kan worden) veranderd de publieke opinie, is Scott wel een held. Wat deed hij in het vliegtuig? Zou hij de veroorzaker van de ramp kunnen zijn. Het is maar goed dat Scott is ondergedoken, want nu is iedereen naar hem op zoek en niet alleen maar omdat hij een held is.

Noah Hawley heeft met Voor de val een meeslepend verhaal geschreven. Het boek dat in Nederland in 2016 al eerder uitkwam, leest heerlijk weg. In 2016 gaf Boekerij het boek nog uit als roman. Dit jaar is de cover en ook het genre veranderd. Voor de val is niet langer een roman, maar een thriller.

Laat een ding duidelijk zijn: Voor de val is een fantastisch boek. Leest heerlijk weg, laat je als lezer lang in onzekerheid en heeft een intrigerend thema gekozen. Maar bij het lezen van Hawleys thriller stel je jezelf wel continu de vraag: Is dit een thriller? Qua spanning en actie misschien niet. Je wordt niet omver geblazen door actie, de spanning is wel voelbaar tussen de woorden en de opbouw van Hawley. Je wil weten waarom het privévliegtuig neergestort is. En die spanning weet Hawley heerlijk lang te behouden. Thriller of niet, Hawley weet de lezer te boeien. Steeds meer informatie over de passagiers geeft Hawley vrij, wat zorgt dat ook steeds verschuift wat er gebeurd kan zijn. En dat maakt het om gek van te worden goed. Wanneer alles open en bloot op tafel ligt, zal dat menig lezer toch zeker verrassen. En dat is toch waarom je een whodunit leest.

Daarom is het toe te juichen dat Boekerij het boek opnieuw heeft uitgebracht. Beide kaften zijn mooi, maar nu mag ook de thrillerlezer die zich niet aan romans durft te wagen genieten van de heerlijke schrijfstijl van Hawley.

22 mei 2024 3:43

0