De omslag afbeelding van het boek Mather, Matthew - Darknet
Auteur(s) Matthew Mather
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 27 januari 2019
Jake O’Connell is een redelijk succesvolle beursmedewerker, maar ooit zat hij in de criminaliteit. Dat heeft hij achter zich gelaten, totdat jeugdvriend Sean Womack belt. Voordat die zijn boodschap kan overbrengen, wordt hij doodgereden door een Engelse bus. Dat is niet het enige probleem van O’Connell, want zijn baas wordt opgepakt voor fraudepraktijken. En de maffia komt achter Jake aan, want die willen geld van hem zien. Totale ellende dus.

Aan de andere kant van de wereld ontdekt de Chinese wetenschapper Jin een lijst met gedode rijke Chinese rijkelui. En ze staat er zelf ook op. De lijst is er eentje van het Internet, waar in de krochten van de digitale wereld een Darkweb huist. Hier verhandelen ongure types hun talenten en er blijkt ook een Moordmarkt te zijn, waar mensen een moord kunnen laten plegen voor een prijs. En op die lijst staat, naast Jin, ook Jake. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar de grote macht achter het Darkweb…

Auteur Matthew Mather werkte ooit bij het McGill Center for Intelligent Machines en weet dus waar hij het over heeft in zijn boeken over cybercriminaliteit. Darknet is na Cyberstorm (lees daarvan hier onze recensie) zijn tweede boek en heeft wederom als onderwerp de risico’s van de digitale wereld. Hij heeft vooral werk gemaakt van de risico’s van het Darkweb en artificiële intelligentie. Het doet daarmee bij tijd en wijlen denken aan het artificiële computerprogramma Skynet die in Terminator ervoor zorgt dat de wereld vernietigd wordt.

Voor de doorsnee lezer is Darknet redelijk lastig leesbaar. Er wordt veel gezwaaid met technische termen, wat zo nu en dan de aandacht van de plot afleidt. Daarnaast lijkt de plot vergezocht, maar in het nawoord van Mather blijkt echter dat de wereld van Darknet al bestaat. Dat werpt toch een iets ander licht op het boek en laat zien dat de beschreven gevaren van de digitale ontwikkeling reëel zijn. Het wordt daarmee een stuk interessanter, alhoewel Mather van de climax een te simpele reeks aan gebeurtenissen maakt.

De personages zijn redelijk simplistisch neergezet. Ze zijn eendimensionaal en weten elke keer net wat te gemakkelijk de dans te ontspringen qua gevaren. Dit maakt dat de lezer zich niet snel zal bekommeren aan het lot van zowel Jin, Jake als hun kompanen. Een belangrijke tekortkoming in een thriller waar het vooral gaat om de gebeurtenissen rondom deze hoofdpersonen.

Darknet is een boek met een interessant onderwerp, maar de eendimensionaliteit van de karakters en de soms wat ingewikkelde schrijfstijl zorgen ervoor dat de uitwerking te wensen overlaat. Jammer.

17 mei 2024 10:45

0