De omslag afbeelding van het boek Higgins Clark, Mary - Ik houd je in de gaten
Auteur(s) Mary Higgins Clark
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 3 juni 2019
Mary Higgins Clark is een Amerikaanse bestsellerauteur. Ze begon op jonge leeftijd met schrijven en haar thrillers werden stuk voor stuk wereldwijde bestsellers, die haar de titel ‘Koningin van de spanning” opleverden. Lees hier onze recensies. Haar nieuwste thriller heet Ik houd je in de gaten.

Als de Dowlings thuiskomen van een weekendje weg vinden ze hun achttienjarige dochter Kerry levenloos in het zwembad. Hoe is het eindexamenfeestje dat ze die avond organiseerde zo uit de hand gelopen? Wie is er verantwoordelijk voor Kerry’s dood? Kerry’s zus Aline is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. Maar ze heeft niet door dat ze daarmee haar eigen leven op het spel zet.

Ik houd je in de gaten is een boek dat heerlijk vlot leest en is bijna niet weg te leggen. De alledaagse mensen en hun gebeurtenissen zorgen ervoor dat je niet hoeft na te denken bij wat je leest. De ingrediënten zijn daartoe ook slim gekozen. Een eindexamenfeestje, vrienden en vriendinnen, alcohol, plagerijtjes, een ruzie, een jaloers vriendje. De voorbereiding op de universiteit, een leugentje om bestwil, een boos berichtje. Een buurjongen met een verstandelijke beperking, een alleenstaande moeder die alles voor haar zoon overheeft, een nachtelijke zwempartij. Een zus die al het nodige meegemaakt heeft, een nieuwe baan, een nieuwe liefde, een sportcoach, een rechercheur. Een speurtocht naar een moordenaar. Iedereen heeft iets te verbergen maar hoe achterhaal je de waarheid? Allemaal zaken die in deze mix zorgen voor een fijne leeservaring.

Al de mensen en hun bezigheden worden door de auteur handig samengebracht. De verhaallijn is goed en logisch opgezet. Door de nadruk tussen de verdachten te verschuiven probeert de auteur je telkens op het verkeerde been te zetten. Toch is de dader halverwege al voorspelbaar en dat is jammer. Maar het waarom en hoe blijft onduidelijk tot het eind. Daardoor blijft het verhaal spannend.

De personages zijn logisch gekozen en duidelijk herkenbaar beschreven. Ook de locaties zijn goed voor de geest te halen. Je kunt je goed voorstellen hoe bepaalde scenes eruit zouden zien in een film.

Al met al een heerlijke pageturner om lekker in weg te duiken!

16 mei 2024 8:42