De omslag afbeelding van het boek Buelens & Vermeiren - Het Brussel-syndroom
Uitgeverij(en) Houtekiet
4
Review date 7 april 2017
Buelens & Vermeiren, het klinkt als een duur, prestigieus advocatenkantoor maar schijn kan bedriegen want de naam staat voor een schrijversduo dat gezamenlijk hun eerste thriller heeft geschreven. Beide Vlaamse heren (Marc Buelens en Raf Vermeiren) zijn gepokt en gemazeld in de internationale wereld waarin politiek en (people-) managementprocessen hun specifieke talentvelden zijn. Raf Vermeiren liet enkele jaren eerder van zich horen in een co-productie dat onder de titel Moord in de basiliek is verschenen.
Nu heeft hij samen met zijn schoonbroer een even actuele als sterk tot de verbeelding sprekende thriller Het Brussel-syndroom geschreven.

Ze is een even gewaardeerde als gevreesde internationale topjournalist, Marie Vaerewyck. Hij is nog maar onlangs tot Europese president benoemd en als zodanig de leider van de Europese commissie, Thomas Van den Broecke. Zij hebben op ongeveer hetzelfde tijdstip een dreigmail ontvangen waarin een eis is gesteld. De Engelse Brexit-onderhandelaar professor David Fox Cabane, heeft dezelfde mail in de bus gekregen.
Nadat wordt besloten niet op de eis in te gaan, verdwijnen er zes internationale EU-commissarissen spoorloos. Als even later een eerste lichaam wordt gevonden, is het duidelijk dat de afzender de tekst serieus heeft bedoeld. Maar wie is die afzender en wat is precies de doelstelling die bereikt wil worden? Drie vooraanstaande en invloedrijke Europese personen zijn in een niet te benijden positie gemanoeuvreerd en zoeken naar een uitweg om zoveel mogelijke schade te voorkomen…

Met Het Brussel-syndroom geven Buelens & Vermeiren hun lezers een volledig zicht op alle mogelijke complotten en machtsspelletjes die onder de naam ‘internationale politiek’ zijn te rangschikken. Naast een aantal internationale conflicten die zich op hoog niveau afspelen, blijken er ook op het persoonlijke vlak en zelfs in de relationele sfeer dingen te gebeuren die uiteindelijk tot niet te voorziene gevolgen kunnen leiden. De auteurs weten exact de vinger op de juiste plek te leggen, de wond te openen en de kwetsbare achilles zichtbaar te maken.
Op zich is het een vermakelijke geschiedenis en lijkt iedereen in de wereldpolitiek met meerdere agenda’s rond te wandelen in het spectrum van de macht. Tegelijk groeit het besef dat alle intriges, verhoudingen en verborgen geheimen, de invloedrijke machthebbers bijzonder kwetsbaar maakt en er niemand lijkt te ontkomen aan chantabel gekleurde voorstellen en eisen.

Personages zijn sprekend neergezet, voorzien van de nodige psychologische bagage (hoe kan het anders..) waarbij de vrouwelijke karakters qua kracht en intelligentie boven de mannelijke ego’s uit steken. Soms verzandt het verhaal wat té veel en té lang in detaillistisch geneuzel maar de strekking blijft duidelijk. De Europese Unie blijkt, volgens de auteurs, vooral een enorme slangenkuil te zijn waarin het voornamelijk een kwestie van overleven is. Dat er spelletjes worden gespeeld blijkt nog eens aan de associatie die wordt gezocht met het spel ‘Diplomacy’. Internationale politiek bedrijven lijkt meer een kwestie van de persoonlijke geschiedenis van je collega’s kennen dan portefeuillekennis van de onderwerpen te hebben. Waarheidsgetrouw klinkt het wel maar of alles ook werkelijk op waarheid berust moeten we maar niet hopen! In ieder geval wordt de deur van de Europese keuken op een amusante manier door de auteurs wagenwijd opengezet voor ieder die geïnteresseerd is en het weten wil.

16 mei 2024 5:01

0