De omslag afbeelding van het boek Mosse, Kate - Tijden van vuur
Auteur(s) Kate Mosse
4
Review date 6 april 2020
Kate Mosse beleefde haar grote doorbraak in 2005 met Het verborgen labyrint. Het grote publiek ontdekte vanaf dat moment ook haar andere historische schrijfsels en erkende haar talent. Inmiddels wordt ze in één adem genoemd met Ken Follet en Wilbur Smith en is ze niet meer weg te denken uit het historische spectrum van de thrillers.

Haar nieuwe serie, en dus ook dit eerste deel Tijden van vuur, speelt zich af in de 16e eeuw, ten tijde van de verbeten strijd tussen de katholieken en de protestanten, die zich voornamelijk in Frankrijk afspeelde. In het kort de feiten: een groep gelovigen begon zich te ergeren aan o.a. de rijkdom van de katholieke kerk en bepaalde opvattingen die in de bijbel beschreven staan. Deze protestanten werden in Frankrijk ‘de hugenoten’ genoemd.

In Tijden van vuur is Piet Reydon één van die hugenoten. Hij is meer dan deelgenoot in de steeds grimmiger wordende oorlog tegen de katholieken. Piet heeft een speciale missie en spant samen met een aantal Engelse soldaten. Daarnaast moet hij ook de politieke spelletjes van zijn vermeende vrienden in de gaten houden, waardoor hij zich in een netelige situatie bevindt. Minou Joubert is een Franse jongedame van negentien jaar, werkzaam in de boekhandel van haar vader. Bij afwezigheid van een moeder, heeft ze thuis de zorg voor haar jongere broertje Aimeric en zusje Alis. Een druk bestaan, waardoor de vondst van een handgeschreven brief in de boekhandel haar niet direct bezighoudt. Wanneer de politieke onrust ook in haar dorp Carcassonne toeneemt, besluit haar katholieke vader Minou en Aimeric naar Toulouse te sturen, waar ze onderdak krijgen bij hun tante en oom. De brief neemt ze mee, niet wetende dat het een geheime boodschap bevat die eigenlijk niet voor haar bedoelt was. Integendeel zelfs. Pas op later moment komt ze erachter dat de onthulling in de brief van groot belang is voor haar toekomst. Is actie ondernemen te laat?

De tijdmachine van Kate Mosse is ook in Tijden van vuur weer haar wapen. Ze pakt de lezers bij de hand, en teleporteert hen naar een periode in de geschiedenis. Ditmaal is het zestiende-eeuwse Frankrijk de bestemming. De sfeer van werkende marktlui in drukke straatjes omgeven door pittoreske huisjes weet Mosse beeldend over te brengen. Evenals de geschillen tussen de katholieken en de protestanten. Beide groeperingen hebben hun eigen standpunten, en de beschuldigingen vliegen over en weer. Geen van beide geloofsovertuigingen geeft toe aan de schuldvraag waar de oorzaak van dit kwalijke tweespalt ligt.

Het is groots en meeslepend, zoals we wederom van Kate Mosse gewend zijn, maar het ruim opgezette verhaal kent ook nadelen. Zo stokt her en der het tempo in het verhaal, doordat er iets teveel wordt uitgeweid over een stukje geschiedenis. Weliswaar is die informatie in het belang van het geheel, maar het heeft als resultaat dat er weer even gas gegeven moet worden om de lezer opnieuw mee te krijgen. Daarbij komt ook dat sommige verhaallijnen interessanter zijn om te volgen dan andere. Zo smacht de lezer naar de spannende passages met de rebellerende hugenoten of de mysterieuze plannen van de briefschrijver, terwijl de hoofdlijn met Minou soms wat langdradig aanvoelt.

Het personage van Piet Reydon springt er wat dat betreft meer uit. Zijn persoonlijke onderneming is boeiend om te volgen, en met hem waan je je in de strijd. Op zijn hoede voor verraad binnen eigen gelederen, moet hij bovendien constant over zijn schouder kijken of er geen katholieke soldaten zijn die hem een lesje willen leren. Uiteraard ontmoeten de twee protagonisten elkaar op enig ogenblik, en ontstaat er een heimelijke romance. Een liefde die consequenties kan hebben, want de protestantse aanhanger Piet met de van huis uit katholieke Minou kan voor scheve gezichten zorgen. Een klassiek liefdesverhaal tegen de achtergrond van een oorlog; Kate Mosse verweeft het kundig en met klasse.

Tijden van vuur is zodoende een intrigerend verhaal in een interessante tijdsperiode. De mix van geschiedenis, strijd, verraad en liefde is zeker geslaagd, maar mag in het volgende deel nog meer tot dynamiet leiden. Kate Mosse kennende, zal dat vast lukken.

17 mei 2024 11:32

0