De omslag afbeelding van het boek van Beek, Kasper - Vogelvrij
Auteur(s) Kasper van Beek
3
Review date 29 juni 2018
Aan de lopende band vulde Tomas Ross de stal van Cargo met eigen protegés. En met succes, want er zitten enkele prijswinnende auteurs tussen. Op dit moment doet Tomas Ross het rustiger aan en dient hij voornamelijk op de achtergrond. Maar aan het rijtje Donald Nolet (o.a. Versleuteld), Bart-Jan Kazemier (o.a. Drone) en René van Rijckevorsel (o.a. ThrillZone-Award winnaar Zim) kan nu ook Kasper van Beek worden toegevoegd. Vogelvrij is de debuutthriller van deze film- en televisiemaker. Heeft hij de potentie om ook een award omhoog te houden ten faveure van zijn schrijfsels?

Het scenario in Vogelvrij is beangstigend, voor iedereen. Stel je voor dat je op een bepaald ogenblik een brief ontvangt met daarin een foto van jezelf. Het kiekje kan je je niet herinneren, evenals de man met wie je schouder aan schouder voor een bevroren meer staat. Een grap, is je eerste gedachte, en ook je familie wuift het weg als een practical joke van één van je collega’s; die doen dat immers wel vaker.
Het gebeurt Olaf, herstellende van een zwaar auto-ongeluk waardoor hij een tijd in coma heeft gelegen. Hij is werkzaam bij de zeer succesvolle multinational van zijn schoonvader en probeert, samen met zijn vrouw, het leven na het ongeluk weer op te pakken. Totdat hij de brief vindt dus. Want het houdt Olaf bezig en het intrigeert hem. Waarom zou iemand hem deze foto sturen? En wie is die onbekende man? Heeft het wellicht iets met zijn ongeluk te maken?

Met zijn ervaringen als producent van films en televisie kent Kasper van Beek de ingrediënten van een vlotlopend verhaal. Dat is duidelijk merkbaar in Vogelvrij. In een razend tempo schiet je door de hoofdstukken heen en word je van Nederland naar Tsjechië en van Frankrijk naar Oostenrijk gesjeesd. Ook hoofdpersoon Olaf beleeft het zo, maar bij hem speelt ook nog de drang naar de waarheid mee, dat voor extra emoties zorgt. Het geheugenverlies dat hij na het ongeluk heeft overgehouden zorgt ervoor dat Olaf zijn eigen herinneringen niet volledig meer vertrouwt, waardoor zijn angst voor de confrontatie met de feiten volop aanwezig is. Gelukkig heeft hij hulp van Mila, die bij hetzelfde bedrijf werkzaam is als IT-deskundige en de persoonlijke chauffeur van zijn rijke schoonpa, die hen van hot naar her vervoert.

De zoektocht naar de locatie waar de foto is genomen en de geheimen die deze situatie omgeven bevatten een aantal toevalligheden en onwerkelijke ontsnappingen. Te vaak kiest Van Beek voor een clichématige oplossing die men op voorhand kan voorspellen. Toch houdt hij de aandacht van de lezer vast door enerzijds de hoge snelheid van het verhaal en anderzijds de onderlinge relaties tussen de personages en de soms komische dialogen die dit teweeg brengt. De ontknoping is ook om je vingers bij af te likken; dit heeft Van Beek fantastisch uitgestippeld en uitgewerkt. Een razende roadtrip, een levendig scenario en een spannende afwikkeling van het verhaal: Vogelvrij is een meer dan uitstekend debuut, geschreven door wederom een groot Nederlands thrillertalent. Hoezee voor de talentscouten van Cargo!

17 mei 2024 3:48

0