De omslag afbeelding van het boek Heaberlin, Julia - Vergeet me niet
Auteur(s) Julia Heaberlin
5
Review date 17 augustus 2018
Carl Feldman was ooit een beroemde fotograaf in Texas, maar dat was voordat hij terechtstond voor de moorden op een aantal jonge vrouwen en werd vrijgesproken. Nu is hij opgenomen in een verzorgingstehuis omdat hij lijdt aan dementie. Op een dag krijgt hij bezoek van een jonge vrouw die beweert zijn dochter te zijn. Ze wil hem meenemen voor een korte vakantie, alleen heeft ze zo haar eigen motieven.

Ze is zijn dochter niet en het liefste zorgt ze ervoor dat hij nooit meer terug komt.

De jonge vrouw gelooft dat Carl haar zus vermoord heeft (en andere jonge vrouwen) en wil hem meenemen naar plekken die Carl gefotografeerd heeft en waar ook de vrouwen zijn verdwenen. Carl zegt zich niets meer te herinneren, dus gaan ze samen op een roadtrip door Texas met als enige leidraad de foto's die hij ooit gemaakt heeft.

Na het droomdebuut van Black Eyed Susans (lees onze recensie hier) is dit het tweede boek van de hand van Julia Heaberlin. Dat zij zeer bekend is met de regio Texas en verdwijningen/moorden vanuit haar achtergrond als journalist is zeer goed te merken. En daardoor is het haar wederom gelukt een boek te schrijven vol spanning, die langzaam opgebouwd wordt. In het begin van het boek gaat dit nog even heel, héél langzaam (Waar wil de schrijfster nu heen? Wat is het doel?), maar als je daar eenmaal doorheen bent kan je het boek nauwelijks wegleggen.

Het ik-personage is een sterk karakter en leer je gedurende het boek steeds beter kennen en ook begin je dan haar beweegredenen beter te begrijpen. Wat de verdwijning van haar zus met haar gedaan heeft wordt op een magistrale manier beschreven. Op zo'n manier dat het je aan het denken zet. En pas op het allerlaatst leer je haar naam kennen en hoe het haar verder vergaan is. Ook Carl is op een fabuleuze manier beschreven, en als lezer blijf je je afvragen wat herinnerde hij zich nu wel en wat niet? Heel knap hoe je als lezer constant op een dwaalspoor gezet wordt.

Hoewel het roadtrippen niet zeer origineel is, is Vergeet mij niet een boek met een zeer goede opbouw van spanning en een origineel en onverwacht plot. Moeilijk weg te leggen en zet aan tot nadenken, oftewel een topthriller!

20 mei 2024 1:45

0