dodelijk dichtbij jonas moström recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Jonas Moström
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 26 mei 2020

In Dodelijk dichtbij, het eerste deel in een serie van Jonas Moström, ondersteunt psychiater Nathalie Svensson de politie van Stockholm bij bijzonder zware misdrijven. Wanneer op een nacht haar vriend, acteur Rickard Ekengård, op straat wordt doodgeschoten kan ze echter alleen maar machteloos toekijken: hij bloedt dood in haar armen. Nathalie waant zich meteen weer in de nachtmerrie die haar jaren in zijn greep heeft gehad; tien jaar geleden werd haar verloofde op dezelfde manier vermoord. Ze besluit op eigen houtje op onderzoek te gaan en dat stuit iemand tegen de borst: Nathalie krijgt dreigbrieven en wordt achtervolgd. Is er een verband tussen de twee moorden? Of was zij het eigenlijke doelwit? Dodelijk dichtbij van Jonas Moström is het eerste deel van een serie met Nathalie Svensson in de hoofdrol.

Jonas Mostrom (1973) combineert zijn schrijverschap met zijn werk als huisarts in een medisch centrum in Stockholm, de stad waar hij met zijn gezin woont. Stockholm vorm ook het decor voor Dodelijk dichtbij. Mostroms thrillers zijn bestsellers in Zweden.

Het boek bestaat uit 350 pagina’s, verdeeld in 62 hoofdstukken. Oorspronkelijk verscheen de Zweedse versie Himlen är alltid högre al in 2014. Normaal leest uw recensent zelden Scandinavische thrillers en weinig boeken geschreven door een man, maar wat heeft Jonas prettig verrast. De spanningsboog is van het begin tot het eind prikkelend aanwezig. De auteur schrijft vrij gedetailleerd, maar niet storend en met zo’n lekker tempo dat je het boek nauwelijks kan wegleggen. Op alle Zweedse straatnamen na, die je nooit kan onthouden, waren er nog een aantal vreemde woorden, zoals snus op zijn bovenlip (blz 22 en 249), 1-mei flaneur (278) en een wapenkamer in de kerk (313), maar dat deed niets af aan alle positieve dingen.

De zoektocht van Nathalie is goed opgebouwd en steeds kom je als lezer een stapje verder in de oplossing van het verhaal. De ontknoping verraste niet, we hadden zelf het dilemma ook al opgelost. Jonas Mostrom is een expert in het opbouwen van spanning. Dodelijk dichtbij is een genot om te lezen. We kijken nu al uit naar zijn tweede boek, want; in het almaar uitdijende genre van de Scandithriller is Jonas Moström een echt pareltje.

Redactie

15 mei 2024 5:01

0