vertrouw mij jessica vallance thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jessica Vallance
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 19 augustus 2019

Jessica Vallance heeft gewerkt als scenarioschrijver en freelancejournalist. Ze heeft eerder al een vijftal boeken voor tieners geschreven. Vertrouw mij is haar debuut voor volwassenen. Vallance woont en werkt in Bournemouth.

Charlotte is een pleaser, ze helpt graag mensen en gaat daar heel ver in, dus als ze op een avond in een steegje een gewonde, bewusteloze man vindt, weet ze meteen wat haar te doen staat. Ze belt een ambulance en gaat mee naar het ziekenhuis. De ouders van de man, die Luke heet, zijn dankbaar dat Charlotte zich over hem ontfermd heeft en ze laat hen in de waan dat ze zijn vriendin is. Ze wordt door de ouders liefdevol in het gezin opgenomen, maar Rebecca, de zus van Luke mag haar niet en vertrouwt haar niet. Langzaam groeit het wantrouwen tussen de twee vrouwen, maar wie gaat het verst om haar geheim te bewaren…?

Vertrouw mij wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Rebecca en Charlotte. In eerste instantie komt Charlotte over als een lieve, ietwat naïeve jonge vrouw, maar gaandeweg het boek komt de lezer erachter dat er meer achter haar onschuldige façade schuilt. Ze wordt steeds onsympathieker en gaat steeds meer in haar eigen leugens geloven. Rebecca is een harde zakenvrouw, die in een foute relatie zit. Al snel komt de lezer erachter dat ook zij een geheim te verbergen heeft. Beide karakters zijn niet heel sympathiek en vooral bij Charlotte is Vallance er goed in geslaagd dat gevoel over te brengen bij de lezer: de transformatie van onschuldige, jonge vrouw naar vrouw met donkere, verborgen kanten is overtuigend gedaan.

Met de karakters zit het dus wel goed. Vallance heeft verder een prettige schrijfstijl: korte zinnen en korte hoofdstukken. Echter moet gezegd worden dat het verhaal vaak stilvalt: hele hoofdstukken gaan voorbij waarin nauwelijks iets gebeurt. Echt spannend wordt het boek dan ook nergens en pas tegen het einde komt er weer wat meer vaart in het verhaal. Bovendien is het zo dat de ontknoping voor de geharde thrillerlezer niet uit de lucht zal komen vallen.

Vallance heeft met dit debuut een thriller neergezet die prettig wegleest, maar die nog niet echt opvalt tussen de tientallen andere psychologische thrillers die de boekenmarkt rijk is. Wie weet zal dit met haar tweede thriller wel gebeuren, maar voor nu 3 sterren.

Denise Wolfs

19 mei 2024 3:12

0