De omslag afbeelding van het boek Chapman, Drew - Ondergronds
Auteur(s) Drew Chapman
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 19 augustus 2014
Dat Amerika met zo'n beetje iedereen in de wereld oorlog heeft gevoerd weten we nu zo'n beetje wel. Veel thrillers maken dankbaar gebruik van het Amerikaanse leger en houden wel van een complot tegen een bepaald land. In Ondergronds van Drew Chapman dreigt er een nieuwe oorlog. Het nieuwe slachtoffer is China. Maar waarom zijn de bondgenoten China en Amerika opeens in staat van oorlog met elkaar? En is het dit keer wel Amerika die zo graag zijn spierballen wil laten zien? Drew Chapman is geboren in New York City. The Ascendant, zoals Ondergronds in eigen land is uitgekomen is zijn allereerste thriller. Hiervoor was Chapman een succesvol schrijver van scripts voor televisieseries. Dit doet hij voor onder andere ABC, Fox en Sony tv. Ook was hij betrokken bij het schrijven van de scripts voor de film Iron Man.

Met Ondergronds waagt Chapman zich nu aan een thriller. De stap van scenarioschrijver naar boekenschrijver kan enorm groot zijn. Waar bij scenario's voor televisie alles stap voor stap moet worden beschreven laat een boek natuurlijk veel meer ruimte voor fantasie bij de lezer. Met zijn debuut laat Chapman duidelijk zien het verschil te kennen tussen de beide vormen van schrijven.

In Ondergronds volgen we Garrett Reilly, een jonge succesvolle zakenman op Wall Street. Reilly ziet verbanden in cijfers en reeksen en doorziet daardoor dingen veel sneller dan zijn concullega's. Zijn broer stierf in het leger en dat heeft er voor gezorgd dat Garrett een gloeiende hekel heeft aan het leger en de Amerikaanse overheid. En juist zij zitten achter hem aan. De Verenigde Staten worden namelijk aangevallen en het is aan Garrett om daar wat aan te veranderen. Hij denkt namelijk compleet anders dan de gemiddelde mens en dat heeft Amerika in deze dreigende oorlog nodig ook. Dit lijkt namelijk een oorlog te worden zonder het leger. Op veel slinkser wijze wordt Amerika aangevallen.

Garrett Reilly doet mij zelf een beetje denken aan Harvey Specter uit de televisieserie Suits. In dit geval gaat het om de soms stuitende arrogantie waar beide personen last van hebben. Want Reilly weet zelf ook heel erg goed dat hij superieur is in zijn werk. Het maakt van Garrett Reilly een niet zo stereotiep hoofdpersonage als in dit soort thrillers vaak beschreven wordt. De oorlog gaat ondergronds en ook het hoofdpersonage is niet zo lief en al helemaal niet een held.

Het is bijzonder knap dat Drew Chapman Garret Reilly op zo'n waanzinnige manier weet neer te zetten. Hij worstelt namelijk steeds meer met zijn haat richting het leger. Moet hij Amerika helpen van de dreigende oorlog? Tot voor kort was er geen denken aan dat hij ook maar een vinger zou uitsteken. Nu twijfelt hij meer en meer, zeker omdat hij op zeer onorthodoxe wijze te werk mag gaan.

Ondergronds is een nieuw soort oorlogsthriller uit de Verenigde Staten en ik heb het boek met veel plezier gelezen. Hoofdstukken volgen elkaar in rap tempo op. Je volgt ook meerdere verhaallijnen tegelijkertijd die zich dan af en toe kruizen. Verveling zit er eigenlijk zelden in het boek en de constante dreiging van een oorlog tussen twee grootmachten die uiteindelijk zal kunnen leiden tot een Derde Wereldoorlog houdt je continu bij de les. Ik heb inmiddels begrepen dat Chapman bezig is met een vervolg op Ondergronds en daar ben ik zeer tevreden mee. Ik kan niet wachten tot het vervolg uitkomt!

17 mei 2024 18:26

0