De omslag afbeelding van het boek Mark, David - De mazen van het net
Auteur(s) David Mark
4
Review date 7 juni 2015
David Mark, Engels auteur en debuterend, schreef het manuscript Dark Winter en stuurde het op naar diverse uitgeverijen. Wat veel schrijvers niet overkomt, overkwam Mark wel: hij kon kiezen uit meerdere uitgeverijen die wel heil zagen in het boek. Enkele maanden later verschijnt het boek in Nederland als "De mazen van het net". Wij recenseerden het boek en bedanken op deze plek de Fontein voor het recensie-exemplaar. Want was het fijn om "De mazen van het net" te lezen.

Aector McAvoy, politieagent, rechercheur, een beetje sloom, lang, en een vervelende geschiedenis bij de politie. Hij was degene die een corrupte collega achter slot en grendel kreeg. Stante pede werd ook een complete afdeling van de politie in Hull, Zuid-Engeland, ontbonden. Je kunt je voorstellen dat er met enige scepsis naar hem wordt gekeken. Thuis heeft hij een lieve vrouw, Roisin, en een zoontje, Finlay. Ze staan op het punt om een tweede kind te krijgen. Maar niet voordat McAvoy tijdens een uitje op zaterdagmiddag in de stad opschrikt van geschreeuw bij de kerk. Als hij daar aankomt, ziet hij nog net een schim met een mes de kerk uitkomen en krijgt vervolgens de volle laag van de dader. Binnen blijkt een verschrikkelijke moord te zijn gepleegd op het meisje Daphne Cotton. Tegelijkertijd vindt er op een containerschip voor de IJslandse kust een raadsel plaatst: een vroegere overlevende van een scheepsramp komt tijdens een interview om het leven. Zelfmoord, of moord? Beide zaken hebben volgens McAvoy met elkaar van doen, want beide doden hebben in het verleden een ramp als enige overleeft. Samen met collega Pharaoh moet McAvoy in een race tegen de klok de zaak zien op te lossen voordat er meer doden vallen.

"De mazen van het net" is zoals gezegd het eerste boek van David Mark. En het is een zeer geslaagd debuut mogen we stellen. Waarom? Ten eerste is de hoofdpersoon een zeer menselijk type. Een lange, slungelige en ietwat softe rechercheur die goed wil doen en tegelijkertijd een verleden meesleept waar hij vanaf wil. Ten tweede is de omgeving van Hull met zijn desolate wijken en leegstaande winkels steengoed neergezet. Het is goed te merken dat schrijver David Mark uit deze contreien komt want hij schrijft er met groot gemak over.

Tenslotte is de moordzaak, niet onbelangrijk is politiethrillers, intrigerend. Wie is de dader, waarom doet hij dit? Vragen die slechts tegen het einde beantwoord worden en ook in een climax die je op het puntje van de stoel brengt. "De mazen van het net" is ook nog eens goed geschreven, met goede dialogen en veel snelheid. Je leest het boek in één ruk uit en dat is een groot compliment. "De mazen van het net" moet het niet hebben van halsbrekende actie, alhoewel dat niet ontbreekt, maar vooral door het goede politiewerk dat wordt neergezet. Aanwijzingen nalopen, soms mis vatten, maar stapje voor stapje wordt een zaak opgebouwd. Mooi werk, David Mark!

17 mei 2024 22:31

0