De omslag afbeelding van het boek Drews, Christine - Schaduwvriendin
Auteur(s) Christine Drews
4
Review date 7 augustus 2014
Samen met haar man Thomas en zoontje Leo verhuist Katrin van Keulen naar Münster. De plaats waar Katrin als klein meisje is opgegroeid. Thomas is een workaholic, waardoor de verhuizing en opvoeding, naast haar werk als fysiotherapeut, op de schouders van Katrin terecht komt. Katrin vindt het pittig en heeft behoefte aan een luisterend oor en een vriendin in haar "nieuwe" woonplaats. Als ze op het kinderdagverblijf van Leo Tanja leert kennen is ze opgelucht. Er lijkt een klik te zijn tussen de twee dames en de kinderen kunnen het samen ook goed vinden. Ze spreken een aantal keren af in de speeltuin en bij Katrin thuis. Bloeit er een nieuwe vriendschap op, waar Katrin op hoopt?

Plotseling overlijdt Katrins vader. Uitgerekend op de dag van de begrafenis zit Leo met koorts thuis. Katrin weet zich geen raad en kan dit er niet bij hebben. Dan bedenkt ze dat Tanja zich vast een dagje over Leo wil ontfermen. Als Tanja Leo op het afgesproken tijdstip niet thuisbrengt en Katrin geen gehoor krijgt op haar mobiele nummer slaat de schrik haar om het hart. Tanja en Leo lijken te zijn verdwenen. Waar is Leo? Waarom heeft Tanja hem niet thuisgebracht?

We volgen in het boek twee verhaallijnen. Die van Katrin en haar gezin en die van Charlotte Schneidmann, rechercheur op de verdwijningzaak van Leo. De verhaallijnen lopen op een prettige manier in elkaar over. Daarnaast krijgen we af een toe een blik door de ogen van de ontvoerster Tanja.

Het boek is vlot geschreven en het leest daarom lekker snel weg. De schrijfster weet een goede sfeer te creëren. De omgeving en de personages zijn realistisch. Je herkent en voelt de onmacht en het verdriet van Katrin. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze als moeder zelf op onderzoek uitgaat en op zoek gaat naar haar zoon. Het personage Charlotte Schneidmann krijgt als rechercheur ook diepgang door de gebeurtenis waarmee ze dealt sinds haar jeugd en het prille geluk in haar relatie.

Het plot is voor de lezer niet geheel onvoorspelbaar. Dit maakt echter niet dat het verhaal saai wordt. De schrijfster weet de lezer vast te houden door de zoektocht naar Leo en de antwoorden te geven op de vraag waarom uitgerekend Leo verdwenen is. Niets lijkt aan het toeval te zijn overgelaten. Het boek bevat niet dé spanning die je van een thriller zou verwachten. Aan het eind wordt de spanning opgevoerd door de confrontatie tussen Katrin, Leo en Tanja wat dit toch een beetje goedmaakt.

Schaduwvriendin is een verrassend sterk debuut. Ondanks een voorspelbaar plot, weet de schrijfster je als lezer te blijven boeien en wil je weten hoe het afloopt. Knap!

18 mei 2024 20:07

0