De omslag afbeelding van het boek Pavone, Chris - Het ongeluk
Auteur(s) Chris Pavone
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 12 juni 2014
Twee jaar geleden verscheen Expats van de New Yorkse schrijver Chris Pavone. Voor die titel kon hij bogen op zijn eigen ervaring als tijdelijke inwoner (expat) van Luxemburg. Dit boek werd uitstekend ontvangen. Iedereen wachtte dan ook met smart op zijn nieuwe thriller. Wij lazen hem. De uitgeversbusiness is een rare wereld, als je Pavone mag geloven. Na het lezen van Het Ongeluk zul je bij elk verschenen boek denken: en hoe is deze titel op de markt gekomen?

Isabel Reed is werkzaam als literair agent. Ze is aan het eind van haar latijn. Haar driejarig zoontje is overleden, ze is gescheiden: haar werk is momenteel het enige dat ze heeft. En dan ploft er een manuscript op de mat. Isabel weet het direct: ze heeft goud in handen. Het manuscript bevat namelijk gevoelige informatie over het leven van Charlie Wolfe, een mediamagnaat die aan het hoofd staat van een gigantisch imperium. Maar hij heeft geheimen, zo blijkt uit het manuscript. Wie het heeft geschreven? Daarover heeft ze een vermoeden, maar ze weet het niet zeker. Via via komt het manuscript ook bij andere mensen in de uitgeverswereld terecht. En iedereen probeert de primeur te hebben. Maar dan beginnen er doden te vallen. Iemand wil klaarblijkelijk niet dat het manuscript (onder de naam “Het Ongeluk”) wordt uitgegeven. En ook Isabel wordt al snel achtervolgd. Het levert spannende scenes op waarin her en der wat lijken blijven liggen. Het einde levert nog wat leuke onthullingen op, die de lezer zeker zullen bevallen.

Het Ongeluk zit goed in elkaar. De structuur is uitstekend neergezet, de spanning is bij tijd en wijlen om te snijden en ook de personages zijn geloofwaardig. Het wereldje van de uitgevers van boeken wordt scherp geschetst. Misschien over the top¸ maar wel erg vermakelijk. Iedereen gaat voor het grote geld, helemaal in tijdens van economische crisis. Het lijkt erop dat de hele uitgeverswereld uit haaienbaaien bestaat in Amerika. Zal waarschijnlijk niet zo zijn, wel leuk voor het verhaal. Ook goed gevonden door Pavone en toegevoegd aan Het Ongeluk: gaandeweg het verhaal worden delen van het manuscript geopenbaard en dat is interessant. Immers, het gaat om dat lijdend voorwerp. Wat wel voor verwarring kan zorgen, zijn de vele personages die geïntroduceerd worden plus het feit dat het verhaal in de tijd verspringt. Met andere woorden, koppie erbij wanneer je Het Ongeluk leest.

Het Ongeluk is een geslaagde thriller, in een interessante business, met een spannend plot.

16 mei 2024 21:00

0