De omslag afbeelding van het boek Mellink, Bastiaan - De grens voorbij
Auteur(s) Bastiaan Mellink
Uitgeverij(en) Palmslag
3
Review date 10 augustus 2018
Bastiaan Mellink (1982) werkt in de verslavingszorg en volgde, voor het schrijven van dit debuut, enkele schrijfcursussen aan de Vrije Universiteit. De grens voorbij is zijn eerste boek, kent de nodige verbeterpunten, maar laat zien dat Mellink over het talent beschikt een goede roman te schrijven.

Bagrat komt uit Georgië maar voelt zich 100% Nederlands. Zijn strijd met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft hij echter verloren en hij staat op het punt uitgezet te worden. Bagrat gaat echter niet bij de pakken neer zitten. Samen met zijn maatje Lambert -aan de rolstoel gekluisterd na een sprong van de brug waarbij hij verlamd raakte- heeft hij een plan gemaakt om de Nederlandse regering op te schudden. Maar of dit lukt?

De grens voorbij is een korte roman (net geen 150 pagina's) over vriendschap en wanhoop en kent ergens ook een lichte maatschappijkritische inslag. Mellink is er goed in geslaagd zijn personage Bagrat uit te diepen. Lambert en ook de derde 'dader' Mikolaj komen minder goed uit de verf. Voor hen is het dan ook lastig sympathie op te brengen, terwijl een karakter als de fysiek gehandicapte Lambert zoveel beter had kunnen slagen als Mellink er meer in had gestopt. Dit is jammer, want het aanhaken in De grens voorbij duurt daarom veel langer dan noodzakelijk. Ergens halverwege het boek pakt Mellink de lezer enigszins.

De opzet van het verhaal is goed gelukt. De structuur is goed en dat helpt, want vooral op het laatst is De grens voorbij een geslaagde roman. Er zit zelfs enige spanning in de climax. Dat is echter te weinig om van De grens voorbij te zeggen dat het een geweldige roman is. Evenwel doet Mellink veel goed en is te zien dat de auteur de potentie bezit een knappe roman te schrijven.

20 mei 2024 6:13

0