De omslag afbeelding van het boek Wardt, Anthonie van de - Het biechtgeheim
Uitgeverij(en) Elikser
4
Review date 2 maart 2020
Op een dag meldt zich een jonge vrouw in het biechthokje van pastoor Gerard Stein. Ze biecht op dat ze haar oude werkgever bij de Duitsers heeft aangegeven. Stein vraagt haar terug te komen maar de jonge vrouw geeft daar niet meteen gehoor aan. Inmiddels is Stein zelf ook in het verzet gekomen. Wanneer de jonge vrouw zich weer meldt bij Stein, stelt ze zich voor als Johanna. Pastoor Stein is erg onder de indruk van haar. Haar persoonlijkheid raakt hem en hij regelt werk en een onderduikadres voor haar. Na de oorlog gaat Stein op zoek naar Johanna. Maar zij ook naar hem. Johanna toont eindelijk haar ware gezicht.

Anthonie van de Wardt (1939) schreef eerder de romans Hoog water, De laatste opdracht, De vrijwilliger, De stank van kleur, Het grote slapen en de verhalenbundel Lovers’ Lane, allen uitgegeven bij Uitgeverij Elikser. Het biechtgeheim is zijn laatstverschenen roman.

Het biechtgeheim is een meeslepende roman die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog en vlak daarna. Het gaat over liefde en fundamentele keuzes. De auteur heeft een mooi en ook enigszins spannend verhaal neergezet. De tijd van de Tweede Wereldoorlog komt altijd dreigend over. Men moest voorzichtig zijn met wat ze deden en zeiden, zo ook pastoor Gerard Stein.

In Het biechtgeheim heeft Stein de hoofdrol, de bisschop heeft hem verzocht zo’n anderhalf jaar geleden om naar Amsterdam af te reizen en daar de parochie over te nemen. Helaas is pastoor Van Uilenburg overleden en de parochianen hebben een stevige leidsman nodig, zeker nu de oorlog is uitgebroken. Wanneer een jonge vrouw bij hem komt biechten dat ze haar vroegere werkgever heeft aangegeven bij de Duitsers, vraagt hij haar terug te komen, maar Johanna geeft daar voorlopig geen gehoor aan. In dezelfde tijd komt pastoor Stein via zijn broer in het verzet terecht, ook deze keer weer via de beslotenheid van zijn biechtstoel. Wanneer Johanna zich uiteindelijk weer laat zien raakt Gerard erg onder de indruk van haar betoverende uitstraling. Hij geeft haar werk in de kerk en regelt een onderduikadres voor haar. Plotsklaps verdwijnt ze weer uit zijn leven. Na de oorlog gaat Stein op zoek naar haar, en zij naar hem. Johanna heeft Gerard iets in bewaring gegeven wat ze terug wil. Maar dan laat ze ook haar ware gezicht zien.

Het biechtgeheim bestaat uit twee delen. Het eerste deel speelt zich af in de spannende tijd van de Tweede Wereldoorlog, het tweede deel een aantal jaren daarna. Stein is inmiddels verhuist naar Nijmegen en probeert daar zijn leven weer op te pakken. De schrijfstijl van Van de Wardt is vlot en meeslepend. De auteur vertelt op een beeldende aangrijpende manier zijn verhaal. We voelen continu de dreiging die van de oorlog uitgaat. De hoofdpersoon is mooi en duidelijk neergezet en krijgt voldoende diepte mee. De andere personages blijven wat oppervlakkig, maar dat is in deze roman zeker geen gemis. We kijken recht in het hart van pastoor Gerard Stein en voelen zijn onmacht.

Het biechtgeheim is een mooi neergezet verhaal. Van de Wardt sleept zijn lezers vanaf de allereerste pagina mee. Prachtig gedaan!

17 mei 2024 10:04

0