het talibanoffensief andy mcnab kym jordan thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Dave Henley
4
Review date 23 november 2013
Categories Actie

Andy McNab, van zijn boeken smullen we normaal gesproken bij ThrillZone. Hij behoeft verder geen introductie. Zijn boekenreeks met Nick Stone is onder de liefhebbers van het genre legendarisch. Zijn boeken worden met duizenden verorberd en dat wil wat zeggen.

In 2010 probeerde McNab iets nieuws. Hij begon een nieuwe serie over een peloton Britse militairen op uitzending. Het eerste boek, De Afghanistan missie, schreef hij samen met Kym Jordan. In 2013 kwam de tweede uit de reeks uit, Het Talibanoffensief. Dit boek begint waar zijn voorganger eindigde. Het Eerste Peloton keert terug van uitzending. We maken opnieuw kennis met ze wanneer ze net in Groot-Brittannië terugkeren. Een voor een hebben ze een eigen verhaal en een daarbij horend verwerkingsproces. En de partners hebben hetzelfde: zij hebben een half jaar zonder hun echtgenoot of vriend(in) geleefd en nu is het weer wennen wanneer deze terugkeert. Dit zorgt voor spanningen die voor sommigen zo erg zijn dat ze wensten weer in de zandbak van Afghanistan zaten. Maar wees voorzichtig met wat je wenst, want voor je het weet vlieg je opnieuw in een Chinook over de Afghaanse bergen en woestijnen. En dat gebeurt dan ook.

De karakters zijn zoals gezegd dezelfde als in De Afghanistan missie. De hoofdrol is misschien wel weggelegd voor sergeant Dave Henley, een nuchtere en uitstekende beroepsmilitair. Dan zijn er nog andere kleurrijke karakter zoals Angus MccCall en Doc Holliday. En thuisblijver Steve Buckle, ooit een veelbelovend militair die zijn been verloor in De Afghanistan missie. Hij moet revalideren maar wil niets weten van ontslag uit het leger. Na een paar weken vindt het Eerste Peloton zichzelf terug in Helmand, Afghanistan. Daar ondersteunen ze de Amerikanen bij het vernietigen van de papaveroogst waarmee de Taliban miljoenen verdienen. En opnieuw vinden ze verbeten strijders op hun weg die het Eerste Peloton het liefst naar een andere wereld helpen. Komen ze heelhuids thuis?

Het Talibanoffensief is een ander type McNab-boek dan je gewend bent. En dat komt misschien wel voor het grootste gedeelte door de co-schrijver, Kym Jordan. Zij zorgt namelijk voor een verdieping in het verhaal die we niet kennen van McNab: waar McNab zich kan uitleven in het beschrijven van de strijd in Afghanistan, zorgt Jordan voor de beschrijving van de eigen oorlog van de thuisblijvers. Hun leven in de Engelse forensenstadjes waar ze hun kinderen alleen moeten opvoeden en de eindjes aan elkaar moeten knopen waar het om de financiën gaat. Een strijd die nog wel eens onderschat wordt, maar die door Jordan nauwkeurig aan het papier is toevertrouwd. Aan de ene kant is dit een sterke kant van het verhaal, want dit zorgt voor een enorme afwisseling. Aan de andere kant is dit voor de liefhebbers van McNab wel even slikken: de hoofdstukken van strijd, kogels en slagvelden worden nu afgewisseld door hoofdstukken van huishoudens, poepluiers en overspelige partners. Bij ThrillZone kunnen we deze afwisseling echter wel waarderen, want het maakt het verhaal van een leger op uitzending compleet. En voor degenen die van de actie van McNab houden, die hoeven niet bang te zijn. De strijd in Helmand wordt zoals we van de ex-SAS man gewend zijn, rauw en realistisch beschreven. Een ander sterk punt van Het Talibanoffensief is er een waar thrillers uit dit genre nog wel eens uitglijden: de personages zijn driedimensionaal en komen op papier echt tot leven. Het maakt ze realistisch, met hun sterke en zwakke punten waardoor je begint mee te leven met hen.

Het Talibanoffensief is wat we van McNab gewend zijn, realistisch en rauw. Maar deze keer met een verdieping door het reilen en zeilen van het thuisfront, waardoor het verhaal nog completer wordt. Het is net of je een non-fictieverhaal over een leger op uitzending leest.

19 mei 2024 3:23

0