De omslag afbeelding van het boek Gaylin, Alison - In het donker
Auteur(s) Alison Gaylin
4
Review date 7 juni 2015
Privédetective Brenna Spector lijdt aan de zeldzame aandoening Hyperthymesia. Dat houdt in dat zij zich vanaf haar jeugd alles tot in de kleinste details kan herinneren zoals geuren, smaken, beelden. Deze aandoening openbaarde zich op het moment dat Brenna’s zus Clea vermist raakte in augustus 1983. Brenna weet nog steeds niet wat er met haar gebeurd is. Haar partner Trent LaSalle is benaderd door haar vroegere baas Errol Ludlow, die op zijn beurt weer is ingehuurd door Gary Freeman, een succesvolle theateragent uit Hollywood. Hij wil dat ze op zoek gaan naar Lula Belle, een ‘performancekunstenaar’. Zij post suggestieve kunstfilms op internet en is sinds ruim 2 maanden verdwenen. Brenna wil de opdracht eigenlijk niet aannemen maar als zij stukjes film ziet van Lula Belle is ze gefascineerd. Lula Belle en zij blijken namelijk dezelfde jeugdherinneringen te hebben. Het laatstgebruikte postbusnummer van Lula Belle leidt de detectives naar Robin Tannenbaum, een Spielberg-wannebe die zich (toevallig?) ook al twee maanden niet bij zijn moeder heeft gemeld. Op zijn computer vinden zij een jeugdfoto van Brenna en Clea, gestuurd door Lula Belle. Gedurende het onderzoek vinden Brenna en Trent meer informatie dat onlosmakelijk verbonden lijkt te zijn met Brenna’s jeugd. Brenna is er dan ook van overtuigd dat het vinden van RJ Tannenbaum en vooral Lula Belle haar antwoorden geeft op vragen over vroeger.

Alison Gaylin woont in New York. Ze is schrijfster en journaliste en schreef vooral over entertainment en kunst. In Amerika heeft ze inmiddels acht titels op haar naam staan, waarvan er nu drie in Nederland zijn uitgebracht. De voorganger van dit boek, En ze was, is daarvan de bekendste. Ook in dat boek speelt Brenna Spector de hoofdrol. Het volgende deel van deze serie is in Amerika inmiddels verschenen met de titel ‘Stay with me’.

De cover van het boek sprak mij als thrillerliefhebber direct aan. Er fietst een klein meisje op een enigszins donkere weg en het doet duister aan. De betekenis hiervan komt terug in het boek en past dus helemaal bij het verhaal. Het boek zelf lag ook lekker in de hand en las ook aangenaam weg; het is gemaakt van stevig materiaal en gedrukt in niet te kleine letters.

Ik moest wel even wennen aan Gaylin’s schrijfstijl. Door Brenna’s aandoening wordt er door het verhaal heen veel gebruik gemaakt van flashbacks en dat vond ik wel eens verwarrend. Wat mij betreft zou dat in de volgende delen wat minder kunnen. De manier waarop het is geschreven is echter heel prettig. Het verhaal blijft spannend en loopt lekker door, waardoor ik er toch al snel helemaal in zat.

Hoewel dit het tweede deel is in de Brenna Spector-serie heb ik het niet als een gemis ervaren dat ik het eerste deel niet heb gelezen. Er wordt wel eens teruggekeken naar de vorige zaak die Brenna en Trent hebben opgelost, maar dat is mooi verweven in het verhaal. En omdat ook de karakters in dit boek wat verder worden uitgediept heb ik nergens het gevoel gehad iets te hebben gemist. Ik ben na het lezen van dit boek in ieder geval nieuwsgierig genoeg geworden om ook de andere titels van Alison Gaylin op mijn lijstje met ‘nog te lezen boeken’ te zetten. Wat mij betreft was In het donker een aangename verrassing.

18 mei 2024 1:11

0