Skip to main content
strong>Leesclub 86,  Kroniek van een erfenis   –  Ingeborg van ’t Pad Bosch Inleiding Het verhaal:  Kroniek van een erfenis ‘Als je altijd een masker hebt gedragen, kun je dan nog worden wie je bent?’ Christiaan wordt in 1885 in New York geboren als zoon van een Hollandse handelaar in menselijk haar. In een stad waar rijkdom, decadentie en seksuele vrijheid rond 1900 aan de orde van de dag zijn, zoekt hij naar zijn identiteit. Het brengt hem op plaatsen, in New York, die het daglicht niet kunnen verdragen. Daar leert hij al snel dat hij zichzelf niet kan en mag zijn. Als zijn dominante vader hem mee terugneemt naar het industriële Eindhoven, vindt hij stukje bij beetje uit wie hij is. Een geheime erfenis en een hevige verliefdheid confronteren hem echter met leugens en bedrog. De waarheid komt pas twee generaties later boven tafel… Hoe blijft een familiegeheim generaties lang verborgen?  ******************** De schrijver: Ingeborg van ’t Pad Bosch Ingeborg van ’t Pad Bosch (1971) groeit samen met haar jongere zus en broer op tussen de weilanden en de boomgaarden in Overasselt, een klein dorpje aan de Maas. Daar heeft ze een gelukkige jeugd. In 1989 gaat ze psychologie studeren in Leiden waar we met volle teugen geniet van haar vrijheid en het studentenleven. Als zij in 1995 afstudeert, vertrekt ze naar Amsterdam, start haar loopbaan als psycholoog en gaat samenwonen met haar jeugdliefde. Met haar debuutroman  Kroniek van een erfenis komen de personen uit het verleden van haar familie weer fictief tot leven. Kroniek van een erfenis speelt zich deels speelt zich deels af in New York en deel in Nederland. Ingeborg van ’t Pad Bosch woont met haar man en drie zonen in een dorp onder de rook van New York en werkt momenteel met hart en ziel aan het internetplatform http://www.dewereldwijven.com. Met haar verhalen en initiatieven hoopt zij anderen te inspireren en de wereld een stukje mooier te kleuren. De lezers: Lezer 1: wiets, 58 jaar De omschrijving van dit boek spreekt me aan. Het levensverhaal van Christiaan, beginnend in New York, in 1885, daarna zich afspelend in Nederland. En wat is het geheim? Een debuut, wat ik ook leuk vind. Kortom, ik zou graag een leesexemplaar krijgen (één is genoeg;) en meedoen met deze leesclub. Lezer 2: coenraad, 53 jaar Terug in de tijd om erachter te komen over familiegeheimen en dat pas twee generaties later. Wat heeft er destijds allemaal afgespeeld wat zo belangrijk was om dit zo lang geheim te houden. Interessant zijn familiegeheimen altijd en om erachter te komen zou ik me graag mee laten voeren in dit verhaal. En  Kroniek van een erfenis is ook nog eens een debuut en dat is ook altijd iets wat ik graag lees om erachter te komen hoe een debutant zijn/haar schrijfstijl is. Lezer 3: nini_ingrid, 50 jaar Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen omdat het mij al aanspreekt dat het zich afspeelt rond de jaren 1900 en ik ben ook altijd benieuwd naar debuten. Ook vraag ik me af over welke erfenis het gaat en of dit iets te maken heeft met de handel in menselijk haar. Lezer 4: Erpi, 57 jaar Ik lees naast thrillers graag historische romans. Deze speelt, als ik het goed lees, ook deels in Eindhoven. Mijn echtgenoot en ik komen uit de buurt van Eindhoven. Het lijkt me dus geweldig om in dit boek een kijkje in het ‘oude’ Eindhoven te kunnen nemen. En dan ook nog een famiegeheim als kers op de taart. Lezer 5: karanina, 57 jaar Waarom wil ik graag deelnemen: Het lijkt me een bijzonder boek, vooral omdat het begin zich afspeelt in New York. Het lijkt me een heel verfrissend verhaal omdat het niet in de huidige tijd afspeelt, maar begint in het New York van rond 1900, een tijd die mij altijd bijzonder intrigeert. Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal over een aantal generaties wordt uitgesmeerd. Lezer 6: kareltje, 49 jaar Ik wil graag lezen over dit familiegeheim dat generaties doorwerkt en de identiteit van de hoofdpersoon beinvloedt. Hoe maakt dit dat hij een masker moet dragen? Wat is de rol van de dominante vader? En wat ga ik aan dit boek over Eindhoven lezen? Ik ben heel benieuwd en lees graag dit debuut! Lezer 7: XKelllllyyyyy, 24 jaar Ik ben heel erg benieuwd naar dit verhaal. Toen ik de achterflap las, dacht ik dat het mij wel boeide. Ze is voor mij een onbekende auteur. Ik wil haar schrijfstijl echt leren kennen en wie weet wordt het een auteur waar we nog van gaan horen. Lezer 8: Tommy, 55 jaar Het lijkt me een interessaante mix van
  1. speuren door te roeren in afgedekte potjes en
  2. de psychologische spanning die daar het gevolg van is.
En ik ben al enkele maanden niet meer geselecteerd voor een leesclub, ik mis het plezier van samen lezen. Lezer 9: Zohra, 66 jaar Ik zou graag aan deze leesclub deelnemen omdat we teruggaan in de tijd. Beginjaren 1900 en omdat ik heel erg benieuwd ben naar de jongen die op zoek is naar zijn identiteit. Zijn zoektocht die hem brengt naar louche buurten. Wat moet verborgen blijven en kan hij het verborgen houden.Ik wil ook deze auteur leren kennen en hoop deze kans te krijgen. Lezer 10: vangrol, 72 jaar Graag doe ik mee met deze leesclub. Lezer 11: Omaatjuh, 60 jaar Ik vind het leuk om mee te doen omdat ik geïnteresseerd ben in de meningen van de medelezers. Lezer 12: Justine, 61 jaar Er zijn heel veel romans, maar een goeie is soms moeilijk te vinden. Dus misschien is dit hem wel. Lezer 13: nathalieb, 20 jaar Ik zou graag aan deze leesclub willen meedoen omdat ik heel erg hou van boeken met een historisch tintje dus ik doe heel graag mee. Lezer 14: Lizzie, 30 jaar Na thrillers is dit me favorietje gerne, een roman voor intriges. In zo’n boeken verlies ik echt de omgeving rond me. Ik wil er dan altijd in blijven doorlezen tot het uit. Samen met een heerlijk glaasje wijn erbij, ja ik zie het al zo voor me. Lezer 15: sander83, 35 jaar Ik lees niet heel vaak romans. Maar degene die ik lees zijn vaak met intriges en geheimen heel prettig te lezen. Dat gevoel heb ik bij het inleidende stuk over dit boek ook. Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen: ……… De Leesclub: Deze leesclub bondig en met een knipoog. Het zesentachtigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Kroniek van een erfenis, geschreven door  Ingeborg van ’t Pad Bosch, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Godijn Publishing. Tijdens het Boek10 SchrijversEvent dat wordt georganiseerd door Uitgeverij Godijn Publishing worden 10 boeken gepresenteerd van schrijvers waar de uitgever in gelooft. Een van deze tien was  Kroniek van een erfenis, een pennenvrucht van de in Amerika woonachtige landgenote Ingeborg van ’t Pad Bosch. Van de regelmatige deelnemers aan de ThrillZone leesclub waren ook snel 15 lezers te vinden die nieuwsgierig waren naar dit verhaal dat deels op eigen familieleden is geprojecteerd. Zoals  Wiets heeft verwoord: ‘De omschrijving van dit boek spreekt me aan. Het levensverhaal van Christiaan, beginnend in New York, in 1885, daarna zich afspelend in Nederland. En wat is het geheim? Een debuut, wat ik ook leuk vind.’ En  coenraad: ‘Terug in de tijd om erachter te komen over familiegeheimen en dat pas twee generaties later. Wat heeft er destijds allemaal afgespeeld wat zo belangrijk was om dit zo lang geheim te houden.’ Voor  nathalieb bestond een andere reden: ‘Ik zou graag aan deze leesclub willen meedoen omdat ik heel erg hou van boeken met een historisch tintje dus ik doe heel graag mee.’ Dezelfde  nathalieb wist korte tijd later het volgende te zeggen: ‘De verhaallijn ontwikkelde zich niet zoals ik verwacht had. Het is wel een boeiende verhaallijn en ik heb het boek in een keer uitgelezen.’ En  Erpi liet ons weten: ‘Het verhaal begint wel zoals ik verwacht had; Wat aangrijpend wat Christiaan door moet maken!’ ‘Het plot vind ik een gedurfd plot. Door het thema homoseksualiteit in de vroege jaren 1900’, aldus  Lizzie. Dus meer dan genoeg aanleiding om met ons verder te lezen wat de leesclub van dit boek vindt…. Voor het lezen: In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren. Citaat justine: Vind het wel leuk dat ik het nu zelf gewoon kan zien. Ik vind de cover heel mooi. Met een beetje oude kleuren. Het geeft een mooie serene indruk van de omgeving en dan die jongen die kijkt naar die gevel. Heel mooi. Ik ken de auteur niet, heb nog nooit van haar gehoord dus is een mening geven moeilijk. Citaat Sander83: De cover is netjes met een aangename kleurstelling. Het pand en straat kun je linken met een vroegere periode. Kijkend naar de tekst van de achterflap oogt de jongeman op de cover in gedachte over waarschijnlijk zijn verleden. Aangezien de schrijfster in New York woont en oorspronkelijk uit Nederland komt verwacht ik wel een goede uitwerking van de leefstijl uit beide landen. Verder is ze voor mijn onbekend en heb ik geen idee wat we kunnen verwachten. Ik verwacht een interessante zoektocht naar het verleden waarin ook de geschiedenis goed is verweven. Citaat vangrol: De cover ziet er ingetogen uit. Een jongeman die naar een huis staart en de indruk geeft al vanaf de buitenkant te willen zien wat er van binnen plaatsvindt. Ik heb hoge verwachtingen van deze auteur, vooral omdat ze psycholoog is en al eerder boeken op het gebied van psychologie heeft geschreven. Een intrigerend spannend verhaal. Ik ben heel benieuwd hoe de schrijfster uitwerkt dat een geheim twee generaties lang blijft bestaan en dan pas onthuld wordt. Citaat Omaatjuh: Op de voorkant zie ik een jonge man die kijkt naar een raam van het huis waar hij voor staat. Achter zie ik de foto van de auteur. Het lijkt mij een vrouw die stevig in haar schoenen staat. Ik heb niet eerder iets gelezen van deze auteur en ik laat me verrassen. Geen idee wat ik moet verwachten maar ik denk dat het verhaal mij niet teleurstelt als ik lees waar het over gaat. Citaat nini_ingrid: Mooie cover die past bij de tijd waarin het boek geschreven is. Doordat dit haar debuut is kan ik er niks van zeggen en is het een verrassing. Hopelijk schrijft ze goed en kijk ik uit naar haar volgende boek. Ik hoop de sfeer op te snuiven van de jaren 1900 in New York en Nederland en ik hoop ook dat het een spannende thriller is die begint van in het begin tot het einde. Citaat Lizzie: De cover vind ik mooi. De jongen die naar de gevel staat te kijken. De oude lantaarnpaal, de rode letters het heeft mij persoonlijk een rustgevend gevoel. Het wekt ook wel de vraag op van waar is deze jongen naar op zoek. Waardoor ik het boek in de boekhandel zou opnemen en direct de achterflaptekst zou willen lezen. De auteur ken ik niet dus ik kan hier geen verwachting over uitspreken buiten het feit dat ik benieuwd ben naar de schrijfstijl. ik verwacht een typisch roman die vol familie geheimen, intriges en zelf ontdekking zit. Hoop mezelf in het verhaal te kunnen verliezen door terug te keren in de tijd en alles levendig te kunnen beleven. Citaat wiets: Mooie cover in sepiatinten. Hierdoor oogt het al heel wat jaren terug in de tijd. Een eenzame jongeman in gedachten/vertwijfeling. Duidelijke titelvermelding en onderaan de naam van de auteur. Duidelijk. Op de achterzijde (misschien ten overvloede) nogmaals dezelfde afbeelding, grotendeels schuilgaande achter een bruin tekstvak. Mijn verwachting van Ingeborg, ook al is het een romandebuut en ken ik haar niet, zijn toch wel hooggespannen. Ervaringen in Nederland en in (of vlak bij) New York, de nodige ervaring in het schrijven (columns, blog, verhalen en zelfs een boek) en een wereldwijf! Ik verwacht een goed en spannend verhaal, waarin psychologie een (kleine) rol speelt. Citaat XKelllllyyyyy: Je ziet dat over vroeger gaat. De cover is zo bruin/goud. Het jongentje staat voor een huis en ik veronderstel dat het zijn “erfenis” is. Ik verwacht een leuke, vlotte en super leesstijl en een super verhaal met een beetje spanning. Tijdens het lezen: In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies. We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje: Citaat Omaatjuh: Deze opmerking vind ik wel apart: Het flikkerende licht van de kaarsen in de lantaarns laat zijn hersens vervaarlijk dansen en even verliest zijn zweterige hand grip op de gladde leuning (pag. 49). Citaat kareltje: Het boek is anders dan ik verwachtte. Begrijp me goed, dat is niet erg hoor. Ik geniet nl. van het taalgebruik (woordgebruik en zinnen) beschrijvingen (van kunst en setting). Maar het verhaal gaat wat langzamer dan verwacht en door de manier van schrijven leef ik als lezer minder mee, maar voel ik me meer iemand die vanaf de zijlijn meekijkt. Er komen ook dingen terug waar ik om moet lachen, het vakmanschap bij het maken van bezems bijvoorbeeld. Citaat pag. 160: ‘Het museum zakt onder zijn ogen langzaam, maar zeker weg in de moerasgrond van de oorlogsdreiging. Deze zin geeft wat thema’s uit het boek weer en vind ik heel beeldend. Citaat nathalieb: De verhaallijn ontwikkelde zich niet zoals ik verwacht had. Het is wel een boeiende verhaallijn en ik heb het boek in een keer uitgelezen. Citaat Lizzie: Een mooie zin op pag. 9: Als vee worden ze lang een rij met zes doktoren geleid… Citaat Zohra: Door omstandigheden ook nog maar 50 bladzijden gelezen, zal mijn achterstand in het weekend proberen in te halen.Maar het verhaal ontwikkelt zich tot nu toe zoals verwacht. Citaat karanina: Ik ben nog geen citaten tegengekomen die ik mooi vond. Wel een die mijn irritatie opwekte, namelijk op pagina 20 als in mijn beleving Christiaan nog een kleine jongen is en hij zich afvraagt: Kent hij haar en zij hem? Hoewel ik pas op de helft van het boek ben, ontwikkelt het verhaal zich vooralsnog anders dan ik verwachtte. Vooral in het begin gaat het erg snel en is het niet duidelijk welke leeftijd Christiaan heeft. Opeens is hij een volwassen man, terwijl hij in mijn gedachte nog een kind is. Naarmate het verhaal vordert, leest het vlotter. Citaat coenraad: Gisteravond begonnen met lezen en ik moet zeggen ik zit wel meteen in het verhaal en kan me ook goed in de personages en tijd verplaatsen. Ik heb wel met veel ongeloof zitten lezen hoe men in die tijd omging met “homofilie”. Wat moet dit erg geweest zijn als je geaardheid in die tijd anders is geweest. Jeetje en wat had de kerk een macht in die tijd en dan ook nog eens de “behandelswijze” om ervan volgens hun vanaf te komen. Ben toch blij dat ik niet in die tijd geboren ben, zeer fascinerend allemaal om te lezen. Citaat Tommy: Ik had een korte inleiding verwacht over Christiaan en dan verder met het geheim en de waarheid die pas twee generaties later boven tafel komt. Ondertussen zit ik al 150 bladzijden te lezen over een homo die met zichzelf in de knoop ligt in een tijd dat openlijke homofilie strafbaar was. Psychologisch heel sterk maar zeker niet het spannende verhaal waar ik op hoopte. Citaat Erpi: Het verhaal begint wel zoals ik verwacht had; Wat aangrijpend wat Christiaan door moet maken! Op pagina 52: ”Er staand simpele metalen bedden in”. Na het lezen: In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Kroniek van een erfenis is uiteindelijk door 15lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 86ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  7,28 dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst. Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering: Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Kroniek van een erfenis van Ingeborg van ’t Pad Bosch geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven. 1. Geloofwaardigheid: 7,77 2. Plot: 6,93 3. Leesplezier: 6,67 4. Schrijfstijl: 7,67 5. Originaliteit: 7,67 6. Psychologie: 7,00 Gemiddelde puntenwaardering: 7,28 Wat vindt Ingeborg van ’t Pad Bosch van deze leesclub? Beste lezers van Kroniek van een erfenis Allereerst wil ik jullie hartelijk bedanken voor de energie en tijd die jullie hebben besteed aan het lezen van mijn debuutroman en de feedback. De één ging dat wat makkelijker af dan de ander maar smaken verschillen nu eenmaal. Ik heb er als beginnend romanschrijver zeer veel aan. Gelukkig vinden de meesten van jullie dat ik door moet gaan met schrijven en een prettige schrijfstijl heb. Dat is alvast een opsteker en motiveert mij om door te gaan. De kritische noten, neem ik absoluut mee in mijn ontwikkeling als schrijfster. Ik startte met schrijven in 2010 toen ik met mijn gezin naar New York verhuisde. In mijn achterhoofd zat een gesprek met mijn grootmoeder over een brief uit een erfenis met adressen in New York. Een mooier moment om dat eens uit te gaan zoeken was er niet! Tijdens mijn wandeltochten door New York, in archieven en op acenstry.com vond ik een hoop vreemde wetenswaardigheden. Ik gebruikte krantenartikelen, oude foto’s en ging naar de New York Historical Society. Ik bezocht bizarre toneelstukken en clubs voor de broodnodige inspiratie en de leegtes vulde ik op met mijn eigen fantasie. Langzaam maar zeker ontstond er in mijn hoofd een verhaal dat moest worden opgeschreven. Toen ik het in de editing-fase meerdere keren herlas, kwamen ineens mijn eigen emoties tussen de regels naar voren. Zoals bijvoorbeeld mijn op tijd en wijle eenzame leven in NYC en de zoektocht van mijn oudste zoon, die overigens ook op de cover staat. En oef wat maakt dat kwetsbaar. Wat ik vooral heb opgestoken van de leesclub, naast het feit dat het superfijn is dat er nog steeds fouten worden uitgehaald (hoe is het mogelijk!?), ik in mijn schrijven te grote sprongen in de tijd heb gemaakt. Ik wilde een kroniek schrijven die een lange periode betrof. Het moest alleen geen dikke pil worden omdat ik daar simpelweg als lezer zelf niet zo van hou. Op een bepaald moment dreigde dat wel te gebeuren. Ik ben, denk ik, in mijn schrappen te rigoreus geweest wat ten koste is gegaan van de vloeiende lijn in het verhaal en de beschrijving van de personages. Als er een tweede druk komt, zal ik jullie feedback ter harte nemen en vooral kijken wat ik kan doen om de sprongen in de tijd duidelijker te laten zijn. En natuurlijk worden al die stomme fouten er dan ook meteen uitgehaald! Het was interessant, leerzaam en leuk jullie bij ThrillZone te ontmoeten. Nogmaals heel veel dank! Groeten, Getekend: Ingeborg van ’t Pad Bosch. Een impressie van de antwoorden die  Ingeborg van ’t Pad Bosch gaf op lezersvragen: nini_ingrid vraagt: Goedemorgen, ik vind het fijn dat het boek geschreven is rond de jaren 1900 maar ik vroeg me af waarom deze tijdsperiode en hoe je eraan komt om hun een bedrijf in haarwerken te geven? Ingeborg van ’t Pad Bosch antwoordt: Hi, Ik kan me heel goed voorstellen dat je je dat afvraagt. Het was voor mij ook een bijzondere ontdekking. Mijn boek is geïnspireerd op een waar persoon. Christiaan heeft dus echt bestaan. Ik kwam hem op het spoor door een bidprentje dat ik vond tussen oude foto’s van mijn oma. Een wat zonderlinge man die mij direct intrigeerde. Toen ik zijn naam op Ancestry.com opzocht, kwam ik tot de ontdekking dat zijn vader een handelsreiziger was en in 1875 met zijn gezin naar New York was vertrokken. Al verder googelend naar passagierslijsten bleek hij in New York in ‘Human Hair’ te handelen. In the Pubic Library in NYC staan hele handelsregisters uit die tijd. En waarom 1900? Ik woon in New York en ‘The Gilded Age’ is hier een periode waar New Yorkers enorm trots op zijn. Het is de tijd van de eerste wolkenkrabbers, de eerste T-fords, de spoorwegen en ongekende rijkdom. kareltje vraagt: Leuk dat je meedoet Ingeborg! Tijdens het lezen vroeg ik me af wat je aan onderzoek hebt ondernomen voor dit boek. Zo vind ik de wereld van haar-handel, bezem-handel een bijzondere. Daarnaast heb ik extra geinteresseerd meegekeken naar alles wat je in en rondom Eindhoven beschreef. Is dat willekeurig gekozen of heeft dat met jouw roots te maken? Hoor het graag! Ingeborg van ’t Pad Boschantwoordt: Hi Kareltje, Het verhaal is totaal fictief maar de personages zijn inderdaad op familieleden geïnspireerd. Mijn overgrootvader had een fabriek in bezems, borstels en kwasten in Eindhoven. Oude familiefoto’s en een jubileumboekje vormden de start van het verhaal. De haarhandel kwam totaal toevallig op mijn pad. Daar ben ik ingedoken omdat uit oude reisdocumenten bleek dat Christiaans vader ‘merchant in human hair’ was. Er werden in die tijd enorme kostuumfeesten gegeven in NYC en de filmindustrie kwam net op. Het was dus booming business. Wist je trouwens dat hier in New York er nog steeds een veel handel in pruiken is? Orthodox Joodse en donkere vrouwen dragen ze vaak. Lizzie vraagt: Een misschien wat rare vraag. Ik ben vandaag begonnen met lezen (in het e-book) en wat me opviel is dat er een inhoudtafel is en dat alle hoofdstukken een aparte bemanning hebben. Je komt dit niet zoveel tegen in gewone verhalen. Is dit met een reden gedaan? Of vanwaar deze keuze. Ingeborg van ’t Pad Boschantwoordt: Hi, Toen ik mijn boek aan het schrijven was, wilde ik structuur bieden aan de lezer d.m.v. hoofdstukken met namen die iets zeiden over de inhoud of sfeer van dat hoofdstuk. Waarschijnlijk zodat het makkelijker zou zijn om iets terug te zoeken. Het waren eerst jaartallen maar dat vond ik zelf verwarrender lezen. Nu lees ik in jullie feedback veel dat er te grote tijdsprongen worden gemaakt in het boek en dat de lezer juist behoefte heeft aan tijdsaanduidingen. Goede feedback dus om wat mee te doen in de (hopelijk) tweede druk. Voor alle vragen aan en antwoorden van  Ingeborg van ’t Pad Boschklik hier Citaat justine: Jazeker, alle karakters groeien, maar het meest groeit Christiaan. Maar ook weer niet, op het laatste gedeeltevan zijn leven vind ik dat hij stil blijft staan. Christiaan spreekt mij het meeste aan, hoe hij wel en niet leert omgaan met zijn ‘anders’ zijn. Ja, de schrijfstijl past wel bij het verhaal, dat bloemige, soms poëtische past helemaal in het plaatje. Beoordeling: 7,83 Citaat Sander83: Ik zou een aantal personages wat meer ruimte hebben gegeven, o.a. Julia had meer betrokken mogen zijn in het verhaal.De schrijfstijl past wel bij het verhaal. De omgeving wordt mooi omschreven en matched ook wel met het beeld dat ik heb van de tijden waarin het boek zich afspeelt. De opbouw naar het einde houdt en interesse in het verhaal levend. Beoordeling: 8,50 Citaat kareltje: De schrijfstijl past goed bij het verhaal, maar laat ook de tijdsgeest zien. Dat is des te leuker om te lezen omdat dit boek een lange periode (als het gaat om jaren) beschrijft. Ik heb bij de opbouw even moeten denken aan het boek  Het houten bestek. Die heb ik nog niet zo lang geleden gelezen. Maar daarmee heb ik geen bekende auteur gevonden om Ingeborg mee te vergelijken. Ik ben erg gecharmeerd van Hannah. Een vrouw die van aanpakken weet, die het leven neemt zoals het komt, die ook verstild kan luisteren naar de verhalen van Christiaan. Beoordeling: 8,33 Citaat nathalieb: Ja, Christiaan evolueert. Christiaan mocht niet zichzelf zijn van zijn omgeving en alles daarbuiten. Uiteindelijk vindt Christiaan toch een doel als kunstkenner.Christiaan is mijn favoriete personage omdat hij ondanks dat hij niet geaccepteerd wordt voor wie hij is, hij er toch het beste van probeert te maken.Nee, ik zou niets willen veranderen aan een personage. Ik vind dat de schrijfstijl bij het verhaal past en dat je duidelijk merkt dat het boek zich door meerdere jaren afspeelt. Ik zou zo niet een andere auteur weten om deze auteur mee te vergelijken. Beoordeling: 7,67 Citaat karanina: Het meeste sprak Pé mij aan, maar dat komt vooral door de wijze waarop zijn karakter is uitgewerkt. Een egoïst van de bovenste plank, een profiteur. Waar ik Christiaan vooral passief vond, haalde Pé alles uit de kast om zichzelf op de voorgrond te zetten. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij de meest prettige personage is, maar wel degene die bij mij het meeste in mijn hoofd bleef zitten. Kom ik toch weer terug op Christiaan. Zijn karakter had van mij wel iets meer body mogen krijgen. Ik had het fijn gevonden als hij zich, al was het maar in gedachten, iets meer tegen zijn situatie had verzet. Beoordeling: 6,50 Citaat Lizzie: Het plot vind ik een gedurfd plot. Door het thema homoseksualiteit in de vroege jaren 1900. Gelukkig leven we nu in een heel andere tijd, maar door dit boek worden we eraan herinnerd dat dit nog niet zolang geleden als een ziekte gezien wordt en als iets abnormaal. Op zich is het boek goed opgedeeld, zit het plot goed in elkaar. Het enigste wat me echt stoorde waren de grote tijdsprongen, deze mochten voor mij echt duidelijker aangeduid geweest zijn. Vond dit soms echt verwarrend. Beoordeling: 7,58 Citaat Omaatjuh: Het plot vond ik onverwacht en verrassend. Het gevoel dat na al die jaren eindelijk de “sterke” verhalen toch op waarheid berusten moet voor de nabestaanden toch wel een apart gevoel gegeven hebben. Het verhaal boeide me wel. Alleen vond ik de sprongen in de tijd erg irritant. Want ik miste een stuk van het verhaal. Het boek is voor mij in goede begrijpelijke taal geschreven. Beoordeling: 6,83 Citaat Zohra: Niet typisch Nederlands zou ik zeggen maar moet dan daar wel aan toevoegen dat Ingeborg over politieke partijen schrijft en die zijn dan misschien alleen bij Nederlanders bekend.Ik ben Belgische en kende er maar eentje van omdat ik bij veel oudere mensen gewerkt heb en er dus heb over horen praten.Maar de andere partij was mij onbekend. Het is een heel realistisch boek , ik kan me goed voorstellen dat alles zo gebeurd is.Het is zeer zeker niet een van de velen want het gaat over homoseksualiteit in het begin van de 20ste eeuw. En ik geloof niet dat daar zo heel veel over geschreven is. Beoordeling: 7,83 Citaat vangrol: Ik vind de plot goed in elkaar zitten, goed opgebouwd. De structuur deed af en toe wat rommelig aan door de sprongen in de tijd die gemaakt werden en die niet heel duidelijk aangegeven werden. Het einde had ik niet op deze manier zien aankomen. Ik had wel verwacht dat er nog iets duidelijk zou worden over de verzameling kunst, maar niet zo. Ik vond het verhaal redelijk boeiend. In het begin had ik moeite om erin te komen, het middengedeelte vond ik interessanter en het eind af en toe wat snel en ongeloofwaardig, minder boeiend. De schrijfstijl vond ik prima, heel beeldend en af en toe zelfs poëtisch. Beoordeling: 6,50 Citaat Tommy: Geen enkel van deze personages spreekt me echt aan, ze zijn allemaal veel te achterbaks en/of huldigen principes die recht tegen de mijne ingaan. De enige die ik wel kan waarderen, ondanks dat hij toch wel erg negatief is neergezet, is de advocaat Glatzmayer, voor zijn eerlijkheid en standvastigheid. Hannah is al bij al het sympathiekst. Beoordeling: 7,50 Citaat XKelllllyyyyy Ik vind het plot niet zo voorspelbaar. De structuur is duidelijk, goed geformuleerd. Enkel beetje verwarrend met de data. Ik had dit einde een beetje verwacht. Enkel nog een klein open einde. Ja, ik vond het een interessant verhaal, het had steeds mijn aandacht. Soms was het een beetje ingewikkeld. De schrijfstijl van  Ingeborg van ’t Pad Bosch is gewoon goed, ontspannen lezen. Beoordeling: 7,00 Citaat Wiets Het zat er aan te komen dat de verdwenen schat nog een keer terug zou komen. De manier waarop was nog niet bekend. Degene die ‘m ontdekt is vrij onbekend; een kleinzoon van Hannah. De sprong van Hannah naar de kleinzoon ging plots, zijn naam wordt niet bekend. Ik vind het een beetje een vage toestand, zijn ervaring in New York. Er waren gedeelten die me totaal niet boeiden, waar weinig gebeurde. Soms hele vage stukken, sprongen in de tijd. Gedeelten waar het gaat over hij/hem/zijn waar geen namen zijn vermeld (onderaan blz. 289) waarbij ze volgens mij verwisseld worden. Blz. 281 midden: zijn grootvader moet volgens mij overgrootvader zijn. Beoordeling: 6,17 Citaat nini_ingrid Voor mij was en bleef het onduidelijk omdat ik het verhaal moeilijk kon volgen en zeker de laatste delen.De structuur van het plot was verwarrend. Heel onduidelijk geschreven voor mij en niet zo vlot om te lezen.Of ik dit einde verwacht had? Kan ik moeilijk op antwoorden omdat ik het nogal onduidelijk vind.Ik vind het moeilijk te volgen en moest me er echt door worstelen Beoordeling: 6,00 Citaat Erpi De ontknoping was niet heel verrassend. Ik verwachtte wel dat er ergens een mooie ‘erfenis’ zou liggen, maar waar in New York en bij wie… dat was de grote vraag. Ik had wel de indruk dat de laatste hoofdtukken te snel verliepen in vergelijking met andere delen van het boek. Het verhaal was over het algemeen boeiend maar de verschillen in tijd en uitgebreidheid waarin een en ander beschreven werd was enigszins storend. Ik heb nu het idee dat ik het boek niet uit heb, of een stuk heb overgeslagen. Beoordeling: 7,00 Citaat coenraad De kracht van dit verhaal vond ik toch wel het onderwerp en hoe moeilijk die weg ook moet geweest zijn in die tijd. Met de kennis van nu zou je er niet meer aan moeten denken hoe moeilijk dit geweest moet zijn voor Christiaan. Ik heb met volle aandacht en soms ook met verbijstering zitten lezen. Homoseksualiteit was in die tijd toch wel een zeer groot taboe en vergeet vooral niet een schande voor de familie en dit heeft Ingrid goed weten te verwoorden zonder dat het too much werd. Hierdoor heeft dit boek wel iets unieks met zich meegekregen. Beoordeling: 8,00 Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub Voor het lezen Tijdens het lezen Na het lezen #1 Na het lezen #2 Beoordeling      
Image
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.