verborgen in de sneeuw viveca sten thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Viveca Sten
4
Review date 18 februari 2024

Heel lang is het muisstil gebleven rond het oeuvre van de Zweedse misdaadauteur Viveca Sten. Sinds 2015 is geen nieuwe thriller vertaald naar het Nederlands. Verborgen in de sneeuw, het eerste deel van een nieuwe serie, maakt een einde aan het lange wachten.

Het leven van de Stockholmse politieagente Hanna Ahlander gaat niet over rozen. In een klap verliest ze haar baan; tot overmaat van ramp maakt haar partner een eind aan hun relatie. De ontredderde vrouw vlucht voorlopig naar het vakantiehuis van Lydia, haar tien jaar oudere zus. Hanna hoopt de broodnodige rust te vinden in het skioord Åre. Het is nochtans geen goede timing; het dorp is helemaal in de ban van de vermissing van de jonge Amanda. Onverhoopt krijgt Hanna ginds het aanbod om tijdelijk het politieteam te versterken. Deze opportuniteit grijpt ze met beide handen vast. Samen met Daniel Lindskog, de plaatselijke rechercheur, probeert Hanna het verdwenen meisje op te sporen.

Het is geen eenvoudige klus; een sjaal in de sneeuw is de enige aanwijzing voor de politie.

Een naderende storm hypothekeert hun slaagkansen; de tijd dringt. Is het nog niet te laat om Amanda levend terug te vinden? Verdwijnt de waarheid onder een dik sneeuwtapijt? Vallen er nog andere slachtoffers te betreuren?

‘Half ondergesneeuwde jacht- en vissershutjes, waarvan de verf decennia geleden al is afgesleten, staan verspreid door de natuur. Sommige zijn amper te zien doordat alleen de schoorsteen boven de sneeuwmassa uitsteekt. Zonder sneeuwscooter kun je er niet komen.’

De dramatische proloog dumpt de lezer middenin de winterse, ijzige koude van Åre. Ontsnappen is geen optie; daar zorgen de ruim honderdtwintig ultrakorte hoofdstukken voor. Zo nu en dan eindigen deze dan nog op een cliffhanger; je moet wel verder blijven lezen. Wat volgt is een uitermate boeiend en intrigerend misdaadverhaal, bevolkt door een aantal bijzondere figuren. Al snel is het duidelijk dat hier een ervaren thrillerschrijver aan het werk is. Vertellen kan ze meesterlijk, terwijl veelvuldige perspectiefwisselingen de vaart een handje helpen. Het boek is geschreven in de tegenwoordige tijd; dit staat borg voor een nog actievere verhaalbeleving. Qua spanning kom je flink aan je trekken; deze is zo goed als constant aanwezig. Onderhuids is de intense druk bij de personages eveneens sterk waarneembaar.

De karakters van de twee hoofdpersonages zijn netjes uitgetekend.. De getroebleerde Hanna is even het noorden kwijt; ze twijfelt aan zichzelf. De plichtsbewuste Daniel krijgt te kampen met een schuldgevoel tegenover zijn levensgezellin en kind. Hij is te vaak afwezig en dit weegt zwaar op zijn gezin. Beide protagonisten dragen eveneens elk een volgeladen rugzakje met zich mee, waarin hun verleden opgeborgen is. Tevens diept de auteur een aantal nevenfiguren uit, zodat je tenminste enig idee hebt over wie al die potentiële verdachten zijn. Uiteindelijk passen alle losse puzzelstukken perfect in elkaar. Het is evenwel jammer dat het einde ietwat overhaast is.

Verborgen in de sneeuw is een onvervalste Scandinavische thriller van hoog niveau. Met dit deel één van de Åre moorden levert Sten een splinternieuw en oogstrelend visitekaartje af.

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.