wraak charlotte link thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Charlotte Link
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers B.V.
5
Review date 27 april 2024

Charlotte Link, een naam die synoniem staat voor internationale bestsellers, bewijst opnieuw haar kunnen in het psychologisch thrillergenre met haar nieuwste werk Wraak. Dit boek verscheen overigens eerder ook als Het andere kind. Dit verhaal speelt zich af in een schilderachtige Engelse Kustplaats, waar de vondst van het lijk van een studente de lokale gemeenschap op zijn grondvesten doet schudden. Wat volgt is een geslaagd verhaal dat teruggaat naar gebeurtenissen uit het verleden, waarbij de lezer wordt meegenomen op een intrigerende reis vol mysterie en spanning.

De kracht van Wraak ligt in de langzame onthulling van de plot. Link begint sterk met een enerverend eerste hoofdstuk dat zich afspeelt in 1970, waarna ze de lezers geleidelijk aan kennis laat maken met de verschillende personages en hun achtergronden. Het is deze gedoseerde aanpak die de lezer uitnodigt om geduldig door te lezen en zich te laten onderdompelen in de wereld die Link creëert.

Een interessant aspect van wraak is de structuur van het verhaal, dat zich afspeelt over drie verschillende tijdlijnen. Terwijl de recente moorden de centrale focus vormen, bieden dagboekfragmenten die terug gaan naar de Tweede Wereldoorlog een diepgaand inzicht in de oorsprong van het kwaad dat de personages teistert. Deze geslaagde aanpak zorgt ervoor dat de lezers het verhaal vanuit verschillende perspectieven ervaren en de complexiteit van de gebeurtenissen volledig kunnen begrijpen.

Wat wraak ook onderscheidt, zijn de goed uitgewerkte personages. Elk personage, of het nu Valerie Almond, Leselie of een van de vele andere betrokken is, ondergaat een geloofwaardige ontwikkeling gedurende het verhaal. Vooral de transformatie van Leslie, van een schijnbaar zwak personage naar een krachtige en vastberaden vrouw, is een van de sterktes van het verhaal. Dit draagt bij aan de diepte en complexiteit van het plot en versterkt de emotionele impact van de gebeurtenissen.

Het hoogtepunt van Wraak komt zonder twijfel in de laatste hoofdstukken, waarbij Link de lezers verbijstert met een onthulling die alle verwachtingen overstijgt. Niets s wat het lijkt, en de plotwendingen en onverwachte wendingen houden de lezers op het puntje van hun stoel tot de laatste bladzijde.

Wat het verhaal ook verfrissend maakt in het thriller-genre, is het feit dat het geen typische politiethriller is. Terwijl politieagente Valerie Almond een belangrijke rol speelt in het onderzoek naar de moorden, ligt de nadruk niet alleen op het oplossen van het misdrijf. Het ligt ook op de complexe relaties en emoties die de personages met zich meedragen. Link weeft subtiel elementen van psychologische spanning en menselijk drama door het verhaal, waardoor het meer is dan alleen een zoektocht naar de dader. Dit geeft Wraak een diepte en nuance die het onderscheidt van de traditionele politiethriller.

Wraak is een meeslepende thriller die de lezer uitdaagt en hen meeneemt op een rollercoaster van emoties en spanning. Charlotte link bewijst opnieuw haar vaardigheid in het creëren van meeslepende verhalen die je moeilijk kunt wegleggen. Wat ons betreft een absolute must read.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.