De omslag afbeelding van het boek Connectie
Auteur(s) Thijs Landman
Uitgeverij(en) Landman
4
Review date 3 oktober 2020

Connectie is het thrillerdebuut van auteur Thijs Landman. Het is oorspronkelijk begonnen als een hobbyproject. Als kind had Landman ooit de wens gehad om een boek te mogen schrijven. Door de medische setting in het verhaal is het goed om te weten dat hij zelf arts is. Het schrijven werd gecombineerd met zijn baan als arts-onderzoeker maar na anderhalf jaar is Connectie volgens eigen zeggen een compleet verhaal geworden. Deze medische achtergrond is de voedingsbodem voor Landman om een setting neer te zetten die tegen de realiteit aan zit. Op aansporen van een vriend, die een vroegere versie van het verhaal las, heeft Landman besloten om Connectie (in eigen beheer) uit te geven.

Adam, een eerstejaars geneeskundestudent, ziet tijdens een obductie dat het lijk zijn ogen opent. Geen van zijn medestudenten heeft het gezien of zegt er iets over. Hij beseft zelf al snel dat het te absurd is om waar te kunnen zijn. Hij raakt ervan overtuigd dat dit een verband moet hebben met de raadselachtige verdwijning van meerdere lijken in de regio. Er is echter maar één iemand die zijn vermoedens serieus neemt: de professor die ook bij de obductie aanwezig was. Als twee mensen het hebben gezien, moet het wel waar zijn, toch?

Ondertussen is Emma opgenomen in een psychiatrische inrichting vanwege een zware depressie die ontstaan is na de onopgeloste verdwijning van haar broer. Daar ontmoet ze Justin, een teruggetrokken stille medepatiënt, die beweert dat hij meer weet over een illegaal onderzoek dat in het ziekenhuis uitgevoerd wordt. Klopt dit verhaal of is het slechts een symptoom van zijn psychose?

Connectie laat zich vertellen vanuit verschillende personages die naarmate het verhaal zich ontvouwt, meer verband met elkaar hebben dan aanvankelijk bedacht. Adam is een rustige, zwak sociale maar gedreven jongen die zich heeft vastgebeten in de verdwijning van enkele lijken uit het mortuarium. Door de recente scheiding van zijn ouders is dat het ideale excuus om zich op te sluiten in zijn kamer. Adam stort zich volledig op het aanwezige, of juist het afwezige bewijs van de mysterieuze verdwijningen waardoor hij zelf op onderzoek uit gaat. Tim van Alten is een ander personage; hij is een arts-assistent die meegezogen en verzopen wordt in zijn opleiding tot psychiater onder strak regime van Dr. Van Denen. Tim draagt, onder begeleiding, de psychische zorg voor Justin en Emma op één van de twee gesloten afdelingen in het Oswald instituut. Daarnaast krijgen we zo af en toe een tipje van de sluier mee van de wetenschapper en volgen we Justin en Emma in hun zoektocht naar de waarheid.

De personages zijn realistisch geschreven, waardoor de lezer zich goed kan identificeren met de protagonisten van de auteur. Hierdoor wordt je meegenomen in hun maalstroom van gedachten, gevoelens en frustraties. Zo voel je de onmacht en de drang om te achterhalen waar de waarheid zit. Dit is, zeker voor een beginnend auteur, goed neergezet en verdient een compliment.

Landman weet een knappe thriller te schrijven die niet voelt als een debuut. Dat belooft veel goeds voor de toekomst als de auteur deze lijn weet door te zetten. Connectie bestaat uit korte hoofdstukjes en Landman hanteert een vlotte en aangename schrijfstijl. Hierdoor lees je het boek in een razend hoog tempo uit. De omgeving is daarbij beeldend beschreven, zodat het verhaal zich als een film voor de lezer afspeelt. Het verhaal wordt afgetopt met een ontknoping die verrassend is, en je als lezer even goed tot nadenken zet.

De spanning is licht aanwezig. Je hebt als lezer meer een onderzoekende rol maar door de snelheid van het verhaal en bovenstaande aspecten weet Landman hiermee de aandacht vast te houden. Dit is het enige kritiekpuntje voor de auteur; de spanning mag meer naar de voorgrond treden om nóg sterker voor de dag te komen.

Wat is de connectie? Zoek een heerlijk plekje in de bank, sluit je af en laat je meezuigen in een verhaal waarin je je afvraagt of de dood ook echt de dood betekent. Een knap debuut!

Danielle van Wieren

27 april 2024 3:49