Alizeh. De duistere profetie tahereh mafi fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Alizeh
Auteur(s) Tahereh Mafi
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 29 augustus 2023

Betreed de betoverende wereld van Alizeh. De duistere profetie, het begin van een meeslepende serie die de lezer direct in zijn ban heeft. Tahereh Mafi, een virtuoos in verhalen vertellen, introduceert in dit eerste boek van de Alizeh-serie een rijk van intrige en diepgaande emoties. Mafi's vakkundige pen en verbeeldingskracht schilderen een universum dat de verbeelding prikkelt. Binnen Mafi's repertoire onderscheidt het boek zich door de originele aanpak. Het markeert een duidelijke evolutie van thema en stijl, wat getuigt van Mafi's bereidheid om buiten haar comfortzone te treden en nieuwe horizonnen te verkennen.

Alizeh is een onopvallende bediende. Niemand in Ardounia mag weten wie ze echt is: een djinn. Haar volk is vrijwel volledig uitgeroeid, ook haar ouders zijn vermoord. Sindsdien is ze haar leven niet zeker en houdt ze haar bovennatuurlijke krachten verborgen. Maar dan maakt Alizeh een vergissing.

Kamran is de kleinzoon van koning Zaahl en de kroonprins van Ardounia. Hij weet dat er een profetie is gedaan over het lot van zijn grootvader: een demonachtig wezen met ijs in diens bloed zal hem doden. Kamran is vastbesloten om het monster te vinden en te stoppen, voordat de profetie in vervulling kan gaan. Maar dan wordt hij verliefd op een bediende…

De duistere profetie begint langzaam en met erg veel details, maar ook met een intrigerend raadsel dat de nieuwsgierigheid direct prikkelt. De lezer maakt kennis met Alizeh, een personage met vele lagen en verborgen emoties. Haar zoektocht naar haar afkomst en haar plaats in de wereld vormen het hart van het verhaal. De complexe relaties tussen de personages worden geleidelijk aan ontrafeld en voegen diepte toe aan het plot.

Terwijl de verhaallijn zich ontvouwt, wordt de lezer getrakteerd op onverwachte plotwendingen en openbaringen die de lezer constant alert houden. Mafi's schrijfstijl is poëtisch en doordrenkt met symboliek, waardoor je diep in de psyche van de personages kunt afdalen. De setting, een betoverende kustplaats, wordt tot leven gebracht met Mafi's levendige beschrijvingen, waardoor je gemakkelijk wordt ondergedompeld in de sfeer van het verhaal.

Een van de opmerkelijke aspecten van De duistere profetie is de centrale boodschap van volharding en zelfontdekking. Het boek moedigt de lezers aan om hun eigen pad te vinden, ondanks de tegenslagen die ze tegenkomen. Deze thematiek is subtiel geweven in het verhaal, en voelt aan als een natuurlijke uitkomst van de personages en hun reis.

De duistere profetie is het startpunt van een meeslepende serie, met gelaagde personages, een betekenisvolle boodschap en een verfijnde schrijfstijl. Hoewel het verhaal langzaam begint, wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de intrigerende plotontwikkeling en de emotionele ontdekkingsreis van de protagoniste. Tahereh Mafi levert opnieuw een literaire parel af die je niet wilt missen.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.