De omslag afbeelding van het boek Carron, Sterre - Indra
Serie Rani Diaz
Auteur(s) Sterre Carron
Uitgeverij(en) Witsand Uitgevers
4
Review date 29 november 2016

Vanaf 2013 beleeft hoofdinspecteur moordzaken Rani Diaz in Mechelen de vreemdste avonturen. Zowel voor het personage als de avonturen is daar, de ook in Mechelen woonachtige, Sterre Carron verantwoordelijk voor. Na haar werkzaamheden onder de mantel van de internationale organisatie Artsen zonder grenzen in Zaïre en de Democratische Republiek Congo, keerde ze terug in Vlaanderen om Rani Diaz verder vorm te geven en en het karakter van haar partner in crime, inspecteur Bert Simons te laten ontstaan. Met Gotcha! als zevende deel en als antwoord op het open einde van Indra zijn weer een aantal zaken afgerond in Mechelen. Maar hieronder de recensie van deel 6, Indra.

Lore Nauwelaerts rijdt naar huis met haar vriendin Indra Biemer en haar ex-vriendje Andreas van Dale als passagiers. Op een onverwacht moment duiken twee jeugdige fietsers op die Lore niet meer kan ontwijken en er volgt een aanrijding met dodelijke afloop. Lore zet de half bewusteloze en dronken Andreas achter het stuur en verdwijnt met Indra. Andreas wordt veroordeeld en verdwijnt voor 5 jaar achter de tralies. Het leven van Indra verloopt niet zoals ze had gehoopt als er in haar familie flinke problemen ontstaan. Ook wordt ze nog voortdurend door het dodelijke ongeluk achtervolgd en gebeuren er onverwachte dingen die haar eraan herinnert.
Hoofdinspecteur Rani Diaz heeft het niet alleen op haar werk moeilijk, ook in haar privéleven stapelen de problemen zich op. Het noodlot lijkt haar te tarten als de dochter van haar partner, Frederik Matthieu tijdens zijn afwezigheid zo ernstig ziek wordt dat voor haar leven moet worden gevreesd. Maar ook op haar werk is ze druk als er plotseling enkele bewoners dood worden gevonden en vermoord blijken te zijn. Mechelen, een stad met onverwacht grote misère!

Het verhaal in Indra draait voornamelijk rond de naamgever van dit boek. Indra Biemer maakt in haar leven een opeenstapeling van teleurstellingen mee en is ten einde raad. De manier waarop door Carron deze problemen worden verwoord en binnen het totale verhaal een juiste plaats krijgen zijn bewonderenswaardig. Sterke personages zijn voor de emotionele spanning belangrijk en zoals ze door de auteur worden geprojecteerd, is er weinig verbeterpotentieel te ontdekken.
Een juiste planning, goede dosering van spanning en emotie met groeiende nieuwsgierigheid bij lezers; een auteur kan zich niets beters wensen.

Wat een risicofactor lijkt te worden zijn de ontwikkelingen rond protagonist Rani Diaz. Met alle noodlot dat zij in haar privéleven over zich heen krijgt plus haar schier onmogelijke opdrachten binnen het korps, nadert dit alles de grens van geloofwaardigheid. Carron projecteert ze als een onzeker en emotioneel persoon met grote twijfels hoe ze haar eigen leven op de rails moet houden terwijl in haar job het tegenovergestelde het geval lijkt. Wil Carron alle touwtjes op de juiste spanning houden en het levendige en de veerkracht in haar verhalen continueren dan zal ze constant de balans moeten checken en eventueel bijsturen. Want er gebeurt veel in Indra, heel veel en met relatief weinig personages! Lezers vinden dit prachtig maar ook die doelgroep heeft een, niet altijd zichtbare acceptatiegrens. Compliment is zeker op zijn plaats over de verdieping en inzichten welke de auteur geeft aan specialistische onderwerpen. Dat levert het overtuigende bewijs dat Carron die onderwerpen ook serieus heeft aangepakt en zich uitgebreid heeft laten informeren. Respect voor Sterre Carron is op de juiste plek!

25 april 2024 11:40

0