vermist simon beckett thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jonah Colley
Auteur(s) Simon Beckett
4
Review date 29 december 2022

De Britse Simon Beckett (1960) werkte als restaurateur, gaf Engelse les in Spanje en was drummer in diverse bands voordat hij freelance journalist en schrijver werd. Het eerste deel uit de David Hunter-serie getiteld De geur van sterfelijkheid zorgde voor zijn grote internationale doorbraak. Becketts boeken zijn vertaald in 29 talen, verschenen in de Sunday Times Top 10 bestsellerlijsten en er gingen wereldwijd meer dan 10 miljoen exemplaren over de toonbank. In 2018 werd Simon Beckett gedeeld eerste met de Zweedse Arne Dahl in de strijd om The European Crime Fiction Star Award, de grootste literaire prijs voor misdaadschrijvers. Er waren drie hertellingen voor nodig, maar het was een onmiskenbaar gelijkspel. En dus werd er geschiedenis geschreven, want nog nooit eerder werd de prestigieuze award aan twee auteurs uitgereikt.

Met Vermist start Simon Beckett een nieuwe serie met in de hoofdrol politieagent Jonah Colley. Tien jaar geleden werd Jonahs leven verwoest door de verdwijning van zijn 4-jarige zoontje Theo. Wanneer hij een vreemd telefoontje krijgt van een oude vriend waarin hem om hulp wordt gevraagd, besluit Jonah in te gaan op het verzoek. Het leidt hem naar een afgelegen locatie waar hij vier ernstig toegetakelde lichamen vindt. De situatie escaleert snel vanaf dat moment tot het punt dat Jonah zelf wordt aangewezen als verdachte. Naarmate er meer details over het onderzoek naar buiten komen, komt hij tot de schokkende ontdekking dat de recente gebeurtenissen verband houden met de vermissing van zijn zoon. In zijn zoektocht naar antwoorden raakt Jonah verstrikt in een web van leugens, verraad en bedrog. De waarheid die al zo lang verbogen ligt heeft een prijs en is duisterder dan Jonah zich ooit had kunnen voorstellen…

De manier waarop Beckett Vermist opent is overweldigend en explosief. De lezer wordt gelijk het verhaal in getrokken. Zonder waarschuwing raast hij als een bulldozer over je heen. Dit maakt dat de verwachtingen voor wat er nog komen gaat meteen hooggespannen zijn. De hoofdstukken die daarna volgen benaderen niet meteen de spanningsboog van vlak daarvoor. Beckett begint het plot zorgvuldig uit te bouwen, waarin de vraag centraal staat hoe de gebeurtenissen in heden verband houden met die in het verleden. Beckett maakt echter vanaf het begin één ding duidelijk: er gaat iets onthuld worden dat alles wat je dacht te weten totaal op zijn kop zet.

Ondanks dat Beckett de vaart erin houdt, rekt hij het verhaal op sommige punten vrij lang uit. Het ene hoofdstuk doet je nekharen recht overeind staat, terwijl de ander weer wat rustiger voortkabbelt. Desondanks laat Beckett met Vermist zien dat zijn reputatie terecht is. Door middel van flashbacks komt de lezer erachter door welke hel Jonah is gegaan ten tijde van de verdwijning van zijn zoon Theo. De Britse auteur weet het verhaal vervolgens moeiteloos voort te stuwen door de link te maken met de gebeurtenissen in het heden, waarbij hij onderweg de zaadjes plant die later zullen uitbloeien tot wervelende plottwists.

Samen met Jonah Colley gaat de lezer op zoek naar de waarheid. Jonah is niet het meest originele personage en bij vlagen voelt hij vrij eendimensionaal. Hij draagt nog altijd de last mee van wat er met zijn zoon is gebeurd en hij heeft als doel om uit te zoeken wat er tien jaar geleden werkelijk heeft plaatsgevonden. Deze twee punten vormen vrijwel de gehele kern van zijn karaktereigenschappen, drijfveren en handelen. Meer dan dat gaat er niet achter hem schuil. Toch stoort het niet. De emoties van Jonah komen wel duidelijk naar de oppervlakte en ondanks dat hij zo zijn tekortkomingen heeft en allesbehalve perfect is, is het toch een personage waar je vrij makkelijk een band mee opbouwt en waar je gedurende het verhaal je achter zult scharen.

Jonah mag dan wel afgestompt zijn en een grote last met zich meedragen, maar toch toont hij zich nog altijd strijdlustig. Hij zet alles op alles om de waarheid rondom de vermissing van zijn zoon te ontrafelen. In zijn zoektocht daalt hij af in een duistere wereld vol verbogen geheimen waar hij evenals de lezer niet altijd op voorbereid zal zijn. Gevechten, ontvoeringen, hinderlagen en momenten dat Jonah ternauwernood ontsnapt. Er zit geen rem op, geen pauzeknop, geen moment om op adem te komen.

Vermist is bij vlagen niet de meest onderscheidende thriller, maar wel heel erg toegankelijk. Het boek zal ongetwijfeld een groot publiek trekken en zo is het dan ook geschreven. Het merendeel van de hoofdstukken eindigt met een cliffhanger en Beckett heeft dan ook die gave om lezers elke keer net nog een hoofdstukje te laten lezen totdat ze beseffen dat het lang niet bij dat ene extra hoofdstukje is gebleven. Spanning, actie en twists alom; Vermist is niet weg te leggen.

In het slotstuk wordt de verwachte en ook wel gehoopte plottwist onthuld. We zullen niks verklappen, maar geven wel één tip mee: bereid je alvast voor, want het zal je de adem benemen. Beckett ontpopt zich met Vermist wederom als meesterverteller. Aangrijpend, meeslepend en spannend tot het absolute einde. Met Vermist sta je 350 pagina’s lang garant voor entertainment.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.