het gouden rijk s.a. chakraborty fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Daêvabad
Auteur(s) S.A. Chakraborty
5
Review date 12 juni 2023

We leven in de hoogtijdagen van de fantasyfictie, die worden gestimuleerd door de vele populaire televisieseries- en films die in het genre oppoppen. Of is het gewoonweg de hoge kwaliteit van de boeken die zorgen voor het succes? Net zoals in het thrillergenre wordt het door het grote aanbod steeds lastiger om eruit te springen met een origineel en kwalitatief sterk verhaal, en zodoende een groot lezerspubliek te genereren. Naast het kaliber van het verhaal zelf, kunnen Social Media daar tegenwoordig ook een grote rol in spelen. De Amerikaanse auteur S.A. Chakraborty heeft voor haar Daêvabad-trilogie veel baat gehad bij mond-tot-mondreclame, op TikTok en Instagram, en dat heeft geresulteerd in veel aandacht voor haar reeks. Maar bovenal is het toch echt het hoge niveau van de serie die tot de verkoopsuccessen van deze trilogie hebben geleid. Het is een uniek geluid in de fantasy, zich afspelend in een geweldige setting, met uitdagende personages en een sprookjesachtige sfeer. Met Het gouden rijk is het derde en laatste deel in deze trilogie verschenen.

Het gouden rijk pakt de draad gelijk op waar De koperen koning eindigde. De kruitdampen van de bloedige en gruwelijke slag van Daêvabad zijn nog maar nauwelijks opgetrokken. De stad is volledig verwoest; hele wijken liggen in puin, lijken liggen opgestapeld op de straten en de levenden verschuilen zich angstig in de nog rechtopstaande gebouwen. Banu Manizeh en haar Afshin Dara hebben het paleis ingenomen, maar de reden waarvoor ze daadwerkelijk zijn gekomen, is ontsnapt. Ali heeft de zegelring van Suleiman in zich, met hulp van Nahri, en gezamenlijk zijn ze Daêvabad ontvlucht, tijdens een merkwaardige en onbewuste ontsnappoging. Hoe ze precies in Caïro zijn beland, weten ze niet, maar vanuit de Egyptische hoofdstad proberen te ze achterhalen wat er is gebeurd, waarom de magie is verdwenen en hoe het beste kan worden omgegaan met de kracht van de ring. Tegelijkertijd moeten ze een plan bedenken om Manizeh’s machtswellust te stoppen. Geen gemakkelijke taak, want de krachten van Nahri’s moeder lijken steeds sterker te worden en haar ambitie is nietsontziend. Ze regeert op brute wijze en dood iedereen die haar in de weg probeert te staan, daarbij gebruik makend van sluwe bondgenoten. Ali en Nahri beseffen dat ze hun verleden onder ogen moeten komen, om hun persoonlijke geheimen te leren kennen en zo hun krachten optimaal te kunnen benutten. Alleen dan maken ze een kans om Daêvabad te redden en er hun beoogde toekomst op te bouwen.

Hoewel de politiek in dit derde boek iets minder aanwezig is, en de onderlinge verhoudingen tussen de personages flink op scherp staan, duurt het even vooraleer de daadwerkelijke actie zich ontvouwt. Er worden enkele lijntjes uit de vorige boeken afgesloten, familiegeheimen onthuld en eeuwenoude geloftes ingewilligd. Daarnaast bepalen de diverse personages hun tactiek, en dat neemt enige tijd in beslag. Vooral het gedrentel van Ali in zijn geboortestreek Ta Ntry duurt maar voort. Desalniettemin is het vermakelijk, want nu de karakters bij de lezer bekend zijn, is het leuk om met hen mee te leven en hun beslissingen te doorzien, al had de auteur halverwege wat meer vaart in het kabbelende stroompje mogen brengen. De beslommeringen van de personages is doch een stille kracht in de boeken. De karakters van zowel Nahri, Ali, Dara, maar ook Jamshid, Muntadhir, Zaynab en zelfs Manizeh ontwikkelen zich enorm, gedurende de trilogie, maar ook zeker in dit boek, en dat hiervoor de tijd is genomen, is alleen maar te prijzen. Tevens worden er nog enkele nieuwe personages geïntroduceerd, waaronder de zeebandiet Fiza, en dat biedt mogelijk weer perspectief voor een eventuele voortzetting van de reeks. (Een blik in de toekomst wijst ons al op een zee-verhaal in dezelfde setting als deze Daêvabad-serie; spannend!).

Wat tevens het leesplezier van dit afsluitende verhaal bevordert, is dat Chakraborty de lezers in de voorgaande delen heeft laten kennismaken met de omvangrijke wereld, en dus is er nu nauwelijks introductie meer nodig. De schitterende, Midden-Oosten-achtige sfeer wordt opnieuw boeiend beschreven; wezens zoals de Marids, Peri’s, ifriets, ghouls en shedu’s zijn geen onbekenden meer, en hun rol wordt grandioos neergezet. En ook de diverse volken die in Daêvabad en omstreken leven, hebben hun eigen rol van betekenis en mengen zich in de strijd. Alles komt samen in een epische climax die de auteur in de voorgaande delen zo kundig heeft opgebouwd. Het zal moeilijk worden om afscheid te nemen van deze sprookjesachtige taferelen. Het is meeslepend en houd je toch zeker enkele weken in haar greep.

Het gouden rijk omvat alles waar deze serie voor staat: avontuur, strijd, kameraadschap, liefde, magie en vermaak. De Daêvabad-reeks is allesomvattend en biedt voor iedere liefhebber wat wils. Het zal niet lang meer duren voordat er een verfilming bekend wordt gemaakt, maar lees allereerst en vooral deze prachtig vormgegeven boeken, want dit verhaal is uniek en buitengewoon fascinerend!