de villa ruth kelly thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Ruth Kelly
3
Review date 29 juni 2023

Ruth Kelly is een Britse journalist met Nederlandse roots, ze woont en werkt zelfs in Amsterdam. Als ghostwriter heeft ze meerdere biografieën geschreven van onder andere beroemdheden. Ook heeft ze artikelen geschreven voor kranten als The Daily Mail, The Daily Mirror en The Sun en voor tijdschriften als Grazia en Cosmopolitan. De villa is haar thrillerdebuut.

In De villa maken we kennis met journaliste Laura. Zij gaat undercover meedoen aan de ultieme reality-tv-show De Villa: tien deelnemers, een privé-eiland en een luxe villa die van alle gemakken is voorzien. Elke seconde wordt live gestreamd naar een wereldwijd publiek dat ongekende controle heeft over degenen die strijden om de geldprijs. Iedere deelnemer heeft geheimen die hij graag verborgen wil houden, en de druk in het paradijs bereikt al snel het kookpunt. Hoever gaan de deelnemers om stemmen van het publiek veilig te stellen?

Het verhaal begint met de vondst van een lijk in de villa. Op dat moment weet ook de lezer nog niet om wie het gaat. Gedurende het verhaal komen we te weten wie de overleden persoon is en worden de gebeurtenissen uit de doeken gedaan die hebben geleid tot de dood van een deelnemer. We volgen de gebeurtenissen vanuit het perspectief van een deelnemer (journaliste Laura), van de producer en van de kijkers. Doordat de hoofdstukken worden aangeduid als ‘deelnemer’, ‘producer’ en ‘de kijkers’ blijft er een zekere afstand tot de personages bestaan.

Laura is een personage dat redelijk oppervlakkig en een beetje naïef op de lezer overkomt: ze denkt meerdere keren de ware liefde gevonden te hebben en deelt met verschillende mannen het bed. Sowieso worden de verschillende personages niet heel erg uitgediept en blijven het een beetje stereotypen.

Door de korte hoofdstukken en de prettige, toegankelijke schrijfstijl van Kelly leest het boek als een sneltrein. Kelly komt met de nodige plottwists op de proppen waarvan de ene helaas wat voorspelbaarder is dan de andere. Tegen het einde van het boek zet Kelly een tandje bij en wordt het verhaal steeds spannender.

De liefhebbers van realityshows als Love Island en Ex on the Beach zullen van dit boek genieten maar ook aan het zwembad of aan het strand zal dit boek zeker niet misstaan!

Denise Wolfs