De omslag afbeelding van het boek Walravens, Rudi - Modest
Auteur(s) Rudi Walravens
Uitgeverij(en) Beefcake Publishing
4
Review date 19 april 2020
Halle is een rustig stadje in de Belgische Vlaams-Brabant, er gebeurt nagenoeg nooit iets. Totdat een brute moord het stadje opschrikt en het lokale recherche team onder leiding van Ulla onder druk gezet wordt om zo snel mogelijk de dader te vinden alvorens er nog meer moorden plaatsvinden.

Modest is het debuut van Rudi Walravens en de Vlaamse auteur maakt hier direct een goede indruk mee. Modest gaat sterk van start in een lokale kroeg waar het ochtend ritueel van een alcoholische zwerver wordt beschreven. Direct zit je in de kroeg in Halle en zie en voel je wat er gebeurt. Walravens gebruikt het principe ‘show, don’t tell’ erg goed waardoor de passages kort blijven maar je het stadje en de betrokken personages direct op je netvlies staan. Zo ook met Ulla, zij is een 32-jarige rechercheur in Halle. Woont op een schattig boerderijtje met haar dieren en geeft leiding aan het lokale rechercheteam met haar commandant Roger. Na een initiële beschrijving van haar situatie leer je Ulla beter kennen door de gesprekken tussen haar en de verschillende memorabele hoofdpersonen. Het is wat dat betreft spijtig dat het boek relatief kort is (188 pagina’s) en je daarom niet genoeg tijd hebt om echt goed de personages en hun doelen te leren kennen. Elk belangrijk persoon krijgt zijn eigen introductie en vervolg maar helaas is het over het algemeen te oppervlakkig. Terwijl de personages zeker de mogelijkheid bevatten om uitgediept te worden. Zo weten we direct dat Julot problemen met zijn vrouw heeft en Jan graag uit gaat. Waarom Julot problemen heeft en hoe dat eventueel goed komt mis je helaas terwijl het wel continue benadrukt wordt in het verhaal.

Voor de Nederlandse lezer kan het boek op momenten lastig zijn om te lezen. Modest is in het Vlaams geschreven. Dit maakt dat sommige woorden een compleet andere betekenis hebben dan dat het in het Nederlands heeft. Op een aantal momenten voelt het aan alsof er onnodig ‘dure’ woorden worden gebruikt in een zin maar dat is het gebruik van Vlaams ten opzichte van Nederlands. Het geeft het boek een bepaalde drempel om in te stappen maar als je je daarop aanpast als lezer heb je een zeer plezierig boek om te lezen.

Het verhaal van Modest zit goed in elkaar. Als lezer weet je net zoveel als het rechercheteam en daardoor ben je als lezer in staat om met het rechercheteam mee te puzzelen en de dader te ontdekken. Het is spijtig dat de brute moorden tot hun recht komen in hun scene maar verder geen doel dienen binnen het verhaal.

Het boek komt helaas te snel ten einde. Waar je als lezer het gehele boek meeleeft en samen met Ulla, Jan, Julot en Roger de moordenaar zoekt is deze op het einde opeens daar. Binnen een aantal pagina’s wordt abrupt alles afgerond wat een sluitend maar ergens een onvoldaan gevoel geeft.

Modest is een fijn debuut met personages waar we graag meer van zien in de toekomst. Er is zeker ruimte voor verbetering maar laat dat je er niet van weerhouden dit boek op te pakken. Rudi Walravens zit op het goede spoor en als hij zich als schrijver verder ontwikkelt, is het een kracht om rekening mee te houden.

28 april 2024 9:40

0