het oog van de wereld het rad des tijds 1 robert jordan fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Robert Jordan
4
Review date 26 februari 2023

Een van de bekendste fantasyreeksen ooit -zo niet de bekendste- is die van J.R.R. Tolkien: In de ban van de ring. Uiteindelijk werden de boeken het meest vermaard door de fantastische films van Peter Jackson. De boeken stamden echter al uit het midden van de 20ste eeuw, wisten de fantasyliefhebbers. Hetzelfde geldt inmiddels voor de boeken van de in 2007 overleden Robert Jordan. Zijn Het Rad des Tijds-reeks is onder liefhebbers beroemd, maar de main stream lezers kenden de boeken niet. totdat The Wheel of Time als serie verscheen op Amazon Prima. Opeens stonden boeken, opnieuw, in de schijnwerpers. Hoog tijd voor een recensie op ThrillZone van het eerste deel, Het Oog van de Wereld.

Het leven in Emondsveld mag er zijn. Het is er rustig, het leven kabbelt op een lage snelheid voort en het is er dus goed vertoeven. Dat vinden de jongens Rhand, Perijn en Mart ook. Ze kijken het meest uit naar het bezoek van de marskramer die eens per jaar per koopwaren langskomt. En o wee, als er dan ook nog een vreemde vrouw langskomt in de persoon van Moiraine, dan is er leven in de brouwerij.

Dit leventje duurt echter één avond, want dan wordt het dorp meedogenloos aangevallen door Trolloks; een soort Orcs, onder aanvoering van een Myrddraal -een Schim-. Oftewel; herrie in de keet. Waarom deze aanvallen plaatsvinden weet niemand, behalve Moiraine en haar zwaardhand Lan.

Mart, Perijn en Rhand moeten vluchten want volgens Moiraine had ‘De Duistere’ het op hen voorzien. Samen moeten ze reizen naar ‘Het oog van de wereld’, om er daar achter te komen wat er nu echt aan de hand is. Tijdens de reis voegen zich nog meer bekenden bij hen; zoals het meisje Egwene, ook uit Emondsveld. Onderweg belanden ze van avontuur in avontuur…

Het Oog van de Wereld is het eerste deel in de Het Rad des Tijds-reeks die uiteindelijk meer dan tien boeken zou beslaan. Het begin van het boek is op z’n zachtst gezegd niet erg aantrekkelijk. Tot een pagina of zestig kabbelt het boek voort en het is voor de lezer lastig de aandacht erbij te houden. Maar vanaf de Trolloks-aanval zet Jordan de vaart erin en wordt de lezer de wereld van Rhand en consorten ingetrokken.

De schrijfstijl is daarbij beeldend en soms ronduit mooi. Fijn lopende zinnen, gedetailleerde omschrijvingen van de voorbijtrekkende omgevingen; de lezer zal zich aan de zijde van Rhand wanen. Dit is fantasy op zijn best.

Is het boek origineel? Degenen die In de ban van de ring kennen zullen veel uit die wereld herkennen. En ook de verhaallijn loopt vrijwel parallel aan die van De reisgenoten. Toch weet Jordan zijn eigen sausje erover te gieten met goed gevonden, originele invalshoeken. Je zult er dan ook geen moeite mee hebben dit boek snel los te zien van die van J.R.R. Tolkien.

Daarnaast is Het Oog van de Wereld spannend tot aan de laatste pagina. Want waarom zit de Duistere achter Rhand aan? Heeft hij het ‘Drakenbloed’ in zich, en is hij de uitverkorene om de strijd met de schaduw aan te gaan? Het is een vraag die pas ruim na pagina 700 wordt beantwoord.

Het Oog van de Wereld is een enorm rijk fantasyverhaal, die slechts het begin vormt van een complete epos. Fantastisch leesvoer waar je voor langere tijd ondergedompeld wordt in de prachtig geschepte wereld van Robert Jordan. Fantasy van de bovenste plank.