de stille vogel mohlin en nyström thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 18 februari 2024

Het valt niet mee om in het almaar uitdijende genre van de Scandinavische thriller, op te vallen. Het bekende recept wordt steeds vaker herhaald. Maar soms valt er een auteur of reeks op. Zo is het schrijversduo Peter Mohlin en Peter Nyström daar een voorbeeld van. Zij brachten een paar jaar geleden speurder John Adderley ten tonele. De twee schrijvers groeiden samen op in een klein Zweeds plaatsje. Ze schreven hun eerste verhaal toen ze tien jaar oud waren. Na succesvolle carrières als scenarioschrijvers en regisseurs voor theater en film besloten ze de draad weer op te pakken en samen thrillers te schrijven. Dat is dus de reeks rondom Adderley en hij is anders dan wat we uit de Scandi’s kennen; Adderley is Amerikaanse, donker en goedgekleed. Hierover zeiden ze in een interview met ThrillZone:

“Toen we John Adderley creëerden, wilden we dat hij het tegenovergestelde zou zijn van het standaard beeld van de klassieke detective zoals die meestal wordt afgebeeld in misdaadliteratuur (tenminste in de Scandinavische boeken). Dat wil zeggen, we wilden niet dat hij een blanke dronken man zou zijn die krap bij kas zit en terugverlangt naar het verleden en denkt dat alles toen beter was. Dus...we hebben John totaal omgedraaid. We maakten hem een zwarte, financieel onafhankelijke Amerikaan. Hij is knap en fit, een beetje ijdel.”

Lees hier het complete interview nog eens terug. De stille vogel is het derde deel in de Adderley-reeks. In een klein dorpje worden in een vogelnest menselijke botten aangetroffen. Meteen gaat de geruchtenmachine aan het werk; zijn het misschien botten van de Brodin-broertjes, die dertig jaar geleden spoorloos verdwenen? En wie is dan de dader?

Het wordt allemaal nog complexer wanneer een voormalige inwoner na jaren weer terugkeert. Aan Adderley de opdracht om de herkomst van de botten te herleiden, en misschien zo wel een cold case op te lossen.

Het moet gezegd; Mohlin & Nyström hebben met John Adderley een verfrissend personage bedacht. Hij is compleet anders dan zijn kompanen uit andere Scandi-thrillers. En in De stille vogel heeft Adderley nog een persoonlijke uitdaging: zijn nichtje Nicole woont bij hem en raakt meer aan hem gehecht dan hij eigenlijk wil. De schrijvers weten dit uitstekend aan het papier toe te vertrouwen en maken van Adderley een levensecht karakter mét de nodige emoties. Tegelijkertijd worstelt hij nog steeds met zijn geheime identiteit: weinigen weten namelijk dat Adderley in een getuigenbeschermingsprogramma zit, nadat hij een Nigeriaans drugskartel in de V.S. oprolde.

Naast het uitstekende personage, hebben Mohlin & Nyström meer ijzers in het vuur. Zo maken ze van De stille vogel een echte Scandi mét een sterke psychologische laag. Elk karakter heeft zijn of haar uitdaging, meerdere lagen in hun identiteit en elk wat te verbergen. Hier moet Torgny worden genoemd. Hij is een local die hard werkt in de fabriek en zijn vrouw Beatrice aanbidt. Beatrice op haar beurt, was voorbestemd voor een luxer leven maar is nooit uit het kleine dorpje geraakt. De lezer merkt de spanning tussen hen, en ook de oneerlijke balans in de relatie. Het is slechts één van de voorbeelden waarbij de schrijvers hun uitstekende pen laten gelden.

Natuurlijk is de plot niet onbelangrijk en ook die zit goed in elkaar. De zaak van de verdwenen broertjes en de botten wordt aangevuld met de zaak van een Koerdisch meisje dat uitgezet moet worden. Beatrice wil haar eigenlijk beschermen, maar raakt daarbij verstrikt in allerlei problemen. De verhaallijnen wisselen elkaar af en ook dat zorgt voor een lange spanningsboog. Uiteindelijk blijven de vragen lang onbeantwoord: van wie zijn de botten, wat is er gebeurd met de broertjes Brodin, en wat was Beatrice eigenlijk van plan? Als er dan nóg een lijk wordt gevonden, gaat De stille vogel in de allerhoogste versnelling.

Mohlin & Nyström hebben van De stille vogel een top Scandi gemaakt mét een aantal verfrissende elementen. Een heerlijke aanrader uit het hoge noorden!