het woud nele neuhaus thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nele Neuhaus
Uitgeverij(en) Q
4
Review date 20 september 2017

Nele Neuhaus is het pseudoniem van Cornelia Löwenberg en al van jongs af aan is ze aan het schrijven. Haar eerste twee boeken gaf ze in een kleine oplage in eigen beheer uit, maar vanaf haar derde boek was haar succes een feit: Sneeuwwitje moet sterven belandde hoog in de bestsellerlijst. Daarna volgden nog een aantal succesvolle boeken in de reeks rondom rechercheur Pia Kirchhoff en Olivier von Bodenstein. Zes van haar boeken zijn voor de Duitse televisie tot film bewerkt. Het Woud is haar laatste paradepaardje en alweer het achtste deel uit de serie.

In de buurt van Ruppertshain gaat midden in de nacht een caravan in vlammen op. Olivier en Pia worden aangewezen om de brand te onderzoeken. Het hele onderzoek krijgt echter een andere wending als er in de uitgebrande caravan een stoffelijk overschot wordt aangetroffen. Niet lang daarna wordt in een hospice een zieke, oude vrouw vermoord. Von Bodenstein voelt zich persoonlijk bij de zaak betrokken want hij kent deze dame van vroeger: het onderzoek leidt hen naar 1972, het jaar waarin de beste vriend van Olivier verdween…

Laat ik beginnen met te zeggen dat er ontzettend veel personages aan dit verhaal meedoen. De uitgebreide lijst met personages aan het begin van het boek is dan ook zeker geen overbodige luxe. De lezer zal deze lijst tijdens het lezen zeker nodig hebben. Dit kan de vaart behoorlijk uit het lezen halen. Een andere nadeel van de vele personages is dat het af en toe niet meteen duidelijk is wie er nu aan het woord is. Hierdoor moet de aandacht erbij gehouden worden tijdens het lezen. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers Kirchhoff en Von Bodenstein is weer overduidelijk aanwezig en wordt wederom verder uitgediept. De andere karakters komen niet allemaal even goed uit de verf, maar met zoveel personages is dat ook niet gek.

Het moordmysterie zit, zoals gebruikelijk bij Neuhaus, heel goed in elkaar. Tot het allerlaatste moment blijft onduidelijk wie achter de misdaden zit. Als de uiteindelijke dader bekend is vallen alle kleine hints die Neuhaus gedurende het lezen op de lezer heeft afgevuurd op zijn plek. Meerdere verhaallijnen lopen door elkaar heen en de verbanden tussen deze lijntjes zitten ingewikkeld, maar wel goed in elkaar.

Omdat het moordmysterie in ieder deel tot een eind wordt gebracht zijn de boeken van Neuhaus in principe prima als stand alone te lezen. Wel is het zo dat verschillende dorpsbewoners terugkeren in haar boeken en sowieso is het voor de meest intense beleving en voor de ontwikkeling van met name Olivier en Pia leuker de boeken in de juiste volgorde te lezen.

Het woud is niet het beste boek uit de reeks Kirchhoff/Von Bodenstein, maar zeker nog steeds de moeite van het lezen waard. En leesplezier is er met ruim 500 pagina’s zeker!

25 april 2024 20:33

0