verleden tijd melissa skaye thriller recensie thrillzone.jpg
Serie VT
Auteur(s) Melissa Skaye
Uitgeverij(en) Ellessy
4
Review date 20 oktober 2016

De Noord-Hollandse gemeente Hoorn mag zich gelukkig prijzen met Melissa Skaye als inwonend burger. Of eigenlijk meer met het rechercheurs-duo Sanne Philips en Luca Borra. Want sinds deze vriendelijk ogende auteur met regelmaat dit duo in de straten van Hoorn laat verschijnen, komen er steeds meer criminele delicten naar buiten. Maar Philips en Borra lijken met het oplossen, opsporen en arresteren van de daders ogenschijnlijk weinig moeite te hebben. Dat bleek al eerder uit de zaken die beschreven zijn in Virtuele tango en Verboden tranen. Maar met het voortschrijden van de tijd, zijn er plotseling toch weer moorden in het zo rustig lijkende stadje te gepleegd. En moorden die niet zomaar, zonder reden zijn gedaan. Inmiddels is deel 3 van de VT-serie verschenen, Verleden tijd.

Er gebeuren merkwaardige dingen in Hoorn. Joost Zuurbier wordt met ingeslagen schedel, dood gevonden, nadat er eerst 30 pizza’s ongevraagd op zijn adres zijn bezorgd. Bij iemand anders worden een aantal Chinese maaltijden bezorgd, zonder dat de bewoner die heeft besteld. Als het lichaam van Nina Wagenaar eveneens met ingeslagen schedel wordt gevonden, is het voor de politie duidelijk, beide moorden zijn door dezelfde persoon gepleegd. Als de 28-jarige Fenna Kelderman ’s morgens bij haar voordeur een etalagepop vindt die exact dezelfde kleren draagt die zij de dag ervoor heeft gekocht, lijkt het haar zinnig dit ook bij de politie te melden. Sanne Philips en Luca Borra proberen met al hun kennis en kunde wat logica en overeenkomsten te vinden in de meldingen en de moorden en bedreigingen uiteindelijk te stoppen.

Met deze derde thriller in de VT-reeks zet Melissa Skaye haar sterk stijgende kwaliteitslijn door alsof het de meest normale zaak van de wereld is. Verleden tijd blinkt uit door emotionele en psychische lading. En zoals de titel al doet vermoeden, spelen gebeurtenissen uit het verleden een belangrijke rol. Skaye weet de structuur in het verhaal en de opbouwende spanningslijnen keurig op orde te houden. Vanuit haar, inmiddels met de nodige ervaring beklede, auteursstoel regisseert ze het totaal en doseert de lezer onverwacht een suggestie voor de oplossing.

Haar beide protagonisten worden daarbij zeker niet vergeten en evolueren tot persoonlijkheden die er nog meer toe doen dan ooit tevoren. Door hun beider getoonde kwetsbaarheid is de ontwikkeling naar warme en menselijke persoonlijkheden bijna groots te noemen. Sanne en Luca zijn niet alleen meer van Skaye maar behoren aan al haar fans toe, de auteur is gewaarschuwd!

Fysieke spanning wordt voortdurend opgebouwd maar ook weer overruled door emotionele en psychische spanning waardoor het geen plot gestuurd maar een emotie gestuurd verhaal is. Dat soort spanning heeft doorgaans een langere nawerking op lezers wat gepaard gaat met een grotere inleving. Het maakt dat VT3 zeker langer blijft hangen en dat is maar goed ook want Skaye schroomt niet om te eindigen met een ware cliffhanger. Over spanning en puntje van de stoel gesproken….

Redactie

26 april 2024 8:51

0

Fysieke spanning wordt voortdurend opgebouwd maar ook weer overruled door emotionele en psychische spanning waardoor het geen plot gestuurd maar een emotie gestuurd verhaal is. Dat soort spanning heeft doorgaans een langere nawerking op lezers wat gepaard gaat met een grotere inleving. Het maakt dat VT3 zeker langer blijft hangen en dat is maar goed ook want Skaye schroomt niet om te eindigen met een ware cliffhanger.
Over spanning en puntje van de stoel gesproken….