mannenjacht marion van de coolwijk thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Karakter Uitgevers
4
Review date 23 augustus 2017

Marion van de Coolwijk is geboren op 7 mei 1959 in Amsterdam-Noord als Marion Verkaik. Ze is fulltime schrijfster, en heeft haar eigen instituut opgericht om kinderen met leesproblemen te begeleiden. In 1989 debuteerde ze met het boek Het praathoedje. Ze schrijft al meer dan 25 jaar en heeft meer dan 250 kinderboeken geschreven. Met de MZZL meiden-serie vestigde ze definitief haar naam als jeugdboekenauteur. Marion van de Coolwijk won met MZZLmeiden de Tina-Bruna Award, en haar boek Ademnood werd genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2014. Na Mangelvrouw (2016), haar eerste boek voor volwassenen, volgt nu haar tweede thriller: Mannenjacht

Frank, Marc, Bart en Herman vormen al vanaf hun jeugd een hechte vriendenclub. Hun gezamenlijke ‘mannenweekenden’ brengen ze door op de boot van Bart: ‘MJ8’. Na al die jaren is het een traditie geworden.
Na een huwelijk van 22 jaar vertelt Marc aan zijn vrouw Karin dat hij hun relatie wil beëindigen. Hij wil verder met zijn minnares Babet. Er volgt een emotionele tijd waarin veel geregeld moet worden. Als Karin tijdens een etentje haar hart uitstort bij haar vriendin Els, de zus van Bart en vrouw van Frank, krijgt ze plots bericht dat Marc is overleden na een ernstig auto-ongeluk.
Karin ontvangt van de politie de persoonlijke spullen van Marc. In een waas van woede en verdriet gaat ze op zoek naar antwoorden. Tussen Marcs spullen zit zijn telefoon. Wanneer deze afgaat neemt Karin onmiddellijk op. Er wordt gebeld met een anoniem nummer. Het enige wat ze hoort is het geluid van klotsend water en een kind dat steeds hetzelfde zingt: ‘Daar was laatst een meisje boos… Daar was laatst een meisje boos…’

Mannenjacht begint met een mooie quote: ‘Als je ergens voor gaat, heb je kans om te verliezen. Als je niet gaat, heb je al verloren.’ – Barack Obama. Op de volgende pagina zien we een oud-Hollandse liedtekst van: ‘Daar was laatst een meisje loos’. Dit lied is met een aangepaste tekst in het verhaal verweven.
Mannenjacht heeft twee verschillende verhaallijnen. Het eerste hoofdstuk - dat we ook wel een proloog zouden kunnen noemen al is het niet als zodanig aangeduid - wordt vanuit het perspectief van Marc verteld en beschrijft het noodlottige auto-ongeluk. Vervolgens neemt Els, de vrouw van Frank en zus van Bart, het over met daarbij afwisselend het cursief geschreven verhaal van Peggy. Peggy Korvers is een jonge vrouw die het verleden van haar en haar familie uit de doeken doet en de geheimen prijsgeeft die daarmee gepaard gaan. Het heden en verleden wisselt elkaar in hoog tempo af en komt steeds dichter bij elkaar om aan het eind prachtig samen te vallen.

De karakters worden goed uitgediept. Dit wordt gedaan door de twee vertellers: Els en Peggy. Vooral door de ogen van Els leren we de vriendengroep kennen, gedeeltelijk via flashbacks. Ook Peggy vertelt via flashbacks veel over haar eigen verleden, tot de verhaallijnen elkaar gaan kruisen. Beide verhaallijnen zijn geloofwaardig en realistisch tot en met de zeer verrassende ontknoping. Telkens wanneer je denkt te weten hoe de plot in elkaar zit, komt van de Coolwijk weer met een onverwachte wending. Erg knap!

Marion van de Coolwijk heeft een ervaren schrijfstijl. Dit kenmerkt zich door een hoog verteltempo, spannende dialogen een gemakkelijke woordkeuze met korte zinnen. Door een goede spanningsboog weet ze je aandacht gevangen te houden, en het boek wegleggen is dan ook geen optie meer. Mannenjacht is een prachtige, spannende thriller van Nederlandse bodem.

27 april 2024 9:33

0

Marion van de Coolwijk is geboren op 7 mei 1959 in Amsterdam-Noord als Marion Verkaik. Ze is fulltime schrijfster, en heeft haar eigen instituut opgericht om kinderen met leesproblemen te begeleiden. In 1989 debuteerde ze met het boek Het praathoedje. Ze schrijft al meer dan 25 jaar en heeft meer dan 250 kinderboeken geschreven. Met de MZZL meiden-serie vestigde ze definitief haar naam als jeugdboekenauteur. Marion van de Coolwijk won met MZZLmeiden de Tina-Bruna Award, en haar boek Ademnood werd genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2014. Na Mangelvrouw (2016), haar eerste boek voor volwassenen, volgt nu haar tweede thriller: Mannenjacht.