De omslag afbeelding van het boek Hollander den, Loes - Droombeeld
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 1 oktober 2016

Maartje van Duiven wordt op klaarlichte dag overvallen in haar huis, een van de overvallers laat een boodschap achter die Maartje niet snel zal vergeten. Door dit voorval is ze helemaal van haar a propos. Ze is bang en wil haar angst en verdriet delen met haar man Twan. Maar hij komt maar niet naar huis. Met haar zwager Sep, schoonzus Natasja en nichtje Tatum, wacht ze op zijn komst. Maar waar blijft Twan? Is dit niet belangrijk genoeg voor hem om thuis te komen? Maartje is boos en teleurgesteld tegelijk. Dan krijgt ze een boodschap die haar leven op zijn kop zet.

Maartje krijgt klap na klap te verwerken. Ze staat voor een raadsel en wil antwoorden op haar vragen. Maar zit iedereen daar wel op te wachten? Wie kan ze vertrouwen? Zal ze ooit achter de waarheid komen?

Droombeeld is weer een echt Loes den Hollanderboek. Dit betekent dat het boek in sneltreinvaart leest, wat komt door de korte hoofdstukken, de vlotte schrijfstijl en de snelle dialogen. Loes Den Hollander pakt de lezer gelijk met een geheimzinnige, obsessieve brief die gericht is aan de hoofdpersoon Maartje. Als frequent lezer van deze auteur weet je dat deze brief een prominente rol heeft in het verhaal en een vervolg krijgt.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee personages, te weten Maartje en haar beste vriendin Anouk. Het kent een beperkt aantal personages en den Hollander schetst een compacte omgeving. De spanning spat niet van de bladzijdes af, maar ondanks dat blijft de auteur je door de verschillende wendingen en haar schrijfstijl boeien.

Door het beperkte aantal personages zal de climax door de lezers wisselend ervaren worden. Een fervent thrillerlezer zal al snel doorhebben waar het verhaal op uitdraait. Den Hollander probeert met vele gebeurtenissen zoals de obsessieve brieven, de spanning op te voeren in het boek en toch komt dit niet altijd uit de verf. De personages blijven oppervlakkig en het verhaal kabbelt voort.

De algehele afronding van het verhaal had wel wat zorgvuldiger gemogen. De auteur laat ons met een paar losse eindjes achter, waardoor je wellicht met een onbevredigend gevoel achterblijft.

Droombeeld is een aardige en snel vertelde thriller, die wel iets zorgvuldiger afgewerkt had mogen worden. De fans zullen het boek echter goed kunnen verteren.

27 april 2024 18:15