De omslag afbeelding van het boek Jewell, Lisa - De mensen boven ons
Auteur(s) Lisa Jewell
4
Review date 25 juli 2020

Lisa Jewell schreef haar eerste roman naar aanleiding van een weddenschap in 1998. Sindsdien heeft ze achttien boeken geschreven. Sinds een paar jaar schrijft Jewell enkel nog psychologische thrillers. Niet alleen het publiek, maar ook de pers is hier enthousiast over. Met De mensen boven ons kwam ze in Engeland binnen op #1 in de bestsellerlijst en ontving ze lovende reacties. Na het lezen kunnen wij niet anders dan dat beamen.

Sommige familiegeheimen mogen nooit het daglicht zien. We volgen een jonge vrouw, Libby, op haar reis naar haar eigen persoonlijke geschiedenis. Ze droomde er altijd van om meer over haar afkomst te weten te komen. Libby Louise Jones erft als trustee op 25-jarige leeftijd een huis in Chelsea aan de Cheyene Walk. Jaren eerder was dit huis het toneel van een bizarre tragedie: een zelfmoordgroep waarbij een aantal volwassenen dood, zij aan zij liggend, allemaal gekleed in het zwart, werden aangetroffen. Boven in het huis was zij de enige overlevende; een jonge baby, ongedeerd. De andere vier kinderen die naar verluidt op Cheyne Walk woonden, waren weg. Ze schakelt de hulp in van een lokale journalist om uit te zoeken wat er zich precies in dit huis heeft afgespeeld.

Het verhaal in De mensen boven ons is geschreven vanuit drie verschillende personages en dat geeft elke keer een andere kijk op het verhaal. Door deze verschillende verhaallijnen denk je te weten wat er zich in dat huis heeft afgespeeld maar omdat er ook genoeg plotwendingen zijn blijft het mysterieus en krijg je er geen grip op. Je wilt blijven lezen tot alle verhalen verteld zijn en dat is direct de grote kracht van het boek.

De schrijfstijl van Lisa Jewell is beeldend en gedetailleerd waardoor je niet alleen snel in het verhaal zit, maar ook de omgeving en de personages voor je ziet. Dit maakt dat je als lezer meeleeft met wat de hoofdpersonen in het boek meemaken in zowel het heden als het verleden. Een duistere, psychologische thriller met sterke personages die duidelijk de invloed van het opgroeien in een onveilige geïsoleerde omgeving laten voelen. Wij konden het dan ook boek niet wegleggen. Het pakte en heeft ons niet meer losgelaten. We kijken uit naar het volgende boek van Lisa Jewell!

Danielle van Wieren

26 april 2024 9:34

0