de dertiende waker lies vervloet young adult recensie thrillzone.jpg
Serie Luna
Auteur(s) Lies Vervloet
Uitgeverij(en) Hamley Books
5
Review date 12 december 2023
Categories Young Adult

Lies Vervloet debuteerde in 2021 met het eerste boek in de Luna-serie: Schaduw van de maan. Het werd goed ontvangen. Daarop volgde in dezelfde serie Het volk van de jaguar. Hoewel het derde Luna-boek De dertiende waker enkel als e-pub bij Uitgeverij Hamley Books is verschenen, kon de auteur haar lezers de papieren versie onder haar eigen logo aanbieden.

Luna heeft zich voor maanden in de ondoordringbare jungle van Peru gebracht, en realiseert dat ze haar vijanden niet langer kan negeren. Vooral met haar gevreesde tegenstander Samaël heeft ze nog een appeltje te schillen.

Eenmaal terug in haar vertrouwde omgeving blijkt alles op een vreemde manier anders. Wat is er aan de hand met Tunde, haar vriendin? Waarom kan Thierry, haar vroegere pestkop haar niet gewoon met rust laten? Wanneer Mayfour onverwachts aan de deur verschijnt, opgevolgd door een handjevol vreemde bezoekers, wordt Luna geconfronteerd met meer dan één ontstellende waarheid. Wie zijn haar vijanden echt, en wie kan ze maar beter vrezen? Kan ze iedereen wel vertrouwen? Verstrikt in een web van mysteries en geheimen moet Luna zien te achterhalen hoe de vork echt in de steel zit, en waar de rode vlaggen zich daadwerkelijk begeven.

Opnieuw trekt Vervloet haar lezers de verhaallijn van Luna binnen in het spannende slotdeel van de reeks. Een griezelige ervaring tussen Mayfour en zijn voorouder voorspellen niet veel goeds voor Luna, die ondertussen halsoverkop naar huis reist. Maandenlang heeft ze in de jungle van Peru gewaand, en het is dan ook niet raar dat ze moet wennen aan de alledaagsheid van de plaats waar ze is opgegroeid.

Tussen de hoofdstukken gaat het perspectief steeds even naar een jongen, die onder een zwaar juk (zijn drinkende vader), leeft. Dit geeft de verhaallijn een sterkere dimensie, en zo krijgt de lezer ook meer beeld van een van Luna’s meest gevreesde vijanden. Wie is deze jongen daadwerkelijk, en wat heeft hij met Luna’s achtergrond te maken? De schrijfster weet het allemaal op een gedegen manier te beschrijven, op een manier dat de lezer het niet makkelijk los kan laten. Emoties zijn dan ook het sleutelwoord, want emoties worden moeiteloos laten zien. Hierdoor kunnen lezers een betere klik met de karakters krijgen. Deze specifieke intermezzo’s raken de lezer door de intense thema’s die dan worden aangesneden, onderwerpen zoals je ondergewaardeerd en onveilig voelen.

Niet heel subtiel frist Vervloet het geheugen van haar lezers op en dat is juist een fijne manier om opnieuw in dit magische verhaal te duiken. Zo krijg je al lezende de belangrijkste lijnen in de verhaallijn mee. Het is echt een must gebleken om de vorige delen eerst te lezen, of al gelezen te hebben.

De wereld van Luna bestaat, zoals de ervaren lezers inmiddels wel weten, uit magie, legendes en natuurelementen. Water, aarde, vuur, lucht en ziel vormen hierin een duidelijke gedrevenheid. Uiteraard wordt hierbij nog weleens het vertrouwen geschonden, ook al staat het bondgenootschap van de Wakers ongegeneerd in verbinding met elkaar. Er zit dus ook een sterke symboliek, de natuur, en een uitgesproken doel voor Luna in verweven. Door dit doel leert de lezer het karakter nog beter kennen. Luna is zoveel meer dan een maanmeisje dat toevallig talent heeft voor genezen. We merken ook dat ze, door alles wat ze al heeft doorstaan, een stevige groei en ontwikkeling heeft doorgemaakt, en dat is goed tot uiting gekomen in de confrontatie met haar vroegere pestkop Thierry.

Het is tevens een boek over keuzes maken, en niet alleen voor Luna. Daarnaast zijn er duidelijk tekenen van manipulatie, en dat laat weer doorschemeren wie welke echte rol in het geheel heeft. Dit kan weleens voor verrassende wendingen zorgen. De auteur weet Luna- liefhebbers naar een spannend, maar zeker definitief einde te loodsen, waarbij nog één keer stof tot nadenken wordt gegeven over uitersten. Zo wordt de vraag gesteld of alles wel zo zwartwit moet zijn, en of Luna eigenlijk wel echt met het kwaad heeft afgerekend. Deze serie zal vooral jonge vrouwen aanspreken, die nog op zoek zijn naar zichzelf. Intrigerend tot het einde, met een sterke moraal.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.