De omslag afbeelding van het boek Child, Lee - Daag me uit
Serie Jack Reacher
Auteur(s) Lee Child
5
Review date 14 april 2016
Categories Actie

Lee Child is de geestelijk vader van een van de beroemdste personages uit de thrillerwereld: loner Jack Reacher. De man die ooit in militaire dienst was en geen onverdienstelijk rechercheur bleek, reist nu op de bonnefooi door Amerika en maakt van alles mee. Onze eerste kennismaking met deze held was in Persoonlijk, en die kennismaking smaakte naar meer. Nu is er deel 20 (!) in de Jack Reacher-serie: Daag me uit.

Reacher stapt uit de trein op een verlaten en stoffig stationnetje in het gehucht Mother's Rest. Waarom Reacher daar is? Omdat de naam van het dorpje er op de landkaart aantrekkelijk uitzag. De missie van de ex-MP man? Uitzoeken waar die naam vandaan komt. Maar op het station komt hij een dame tegen die staat te wachten op haar collega-privedetective, die sinds een paar dagen vermist is. Reacher besluit met haar op te trekken en op zoek te gaan naar haar collega. Al snel blijken de inwoners van Mother's Rest meer te verbergen dan in eerste instantie het geval lijkt. Het brengt Reacher al snel op het spoor van duistere praktijken op het internet...

Daag me uit is alweer het twintigste deel rondom Jack Reacher. Maar het verhaal verveelt geen moment. Vanaf pagina één pakt het verhaal je en dat komt vooral door de sfeer rondom het plekje Mother's Rest, dat middenin de graanschuur van Amerika ligt. Er is niets te beleven; de inwoners lijken van inteelt aan elkaar te hangen; en Jack Reacher en zijn kompaan lijken de enige normale mensen die er rondlopen. Alleen horen zij er weer niet. De plot is interessant en nodigt uit tot doorlezen. Met name de vraag rondom '200 doden' en de verdwijning van de privédetective zijn onheilspellend en trekken je Daag me uit in. In het midden van het boek kakt het verhaal wat in en lijkt het uit te lopen op een 'normaal thrillerplot'. Maar naar het eind tot pakt Child het verhaal weer in sneltreintempo op, met een climax waar je van gruwelt. Het zorgt ervoor dat Daag me uit nog enige tijd in je hoofd blijft nagonzen.

Over de personages hoeven we niets te zeggen. Reacher is dé man en is tegelijkertijd scherp maar ook cynisch. Dit zorgt voor grappige en gevatte dialogen die een glimlach op het gezicht zullen toveren.

Daag me uit zet de kwalitatief hoogstaande lijn van de Jack Reacher-thrillers door. Het heeft alles in zich wat Lee Child verplicht is om te brengen: gevatte dialogen, een sterk plot, en natuurlijk de man zelf: Jack Reacher, alive and kicking!

27 april 2024 5:25

0