de oversteek justin cronin thriller recensie thrillzone.jpg
Serie De Oversteek
Auteur(s) Justin Cronin
5
Review date 1 oktober 2016

Een post-apocalyptische wereld. Gruwelijke wezens die de aarde bevolken. De mensheid die moet vluchten en met uitsterven wordt bedreigd. Ingrediënten die veelvuldig in thrillers worden gebruikt, maar met wisselend succes. De trilogie van Justin Cronin (New England, 1962) bedient zich hier ook van. Wat is de kwaliteit van dit drieluik? De oversteek is het eerste deel.

Amy is een zesjarig meisje dat als dertiende proefpersoon wordt gebruikt in een geheim experiment van de Amerikaanse overheid. Dit project staat ook wel bekend als het Noah-project en loopt al snel gruwelijk uit de hand. De dertien breken uit en de eerste twaalf, geïnfecteerd, zorgen voor een wereldwijde epidemie waardoor mensen in een soort vampiers veranderen. Amy vlucht samen met FBI-agent Brad Wolgast.

De oversteek beslaat een aantal verhaallijnen, die het boek opdelen in drie stukken. De eerste is die van Amy en hoe ze verzeild raakt in het Noah-project. Het tweede deel gaat over de vlucht naar een groep mensen die achter metershoge muren beschutting zoeken tegen de angstaanjagende buitenwereld. Uiteindelijk gaat een groep, samen met Amy, de strijd aan met de veroorzakers van de epidemie.

De oversteek laat zich niet gemakkelijk samenvatten in een aantal alinea. Het boek, dat Cronin schreef na een wens van zijn dochter, is nog het best te betitelen als een soort epos waarin mensen proberen te overleven. De wereld die Justin Cronin schetst, is gruwelijk en angstaanjagend. De lezer zal zich regelmatig opgejaagd voelen. Cronin bedient zich daarbij handig van een aantal schrikmomenten. Het maakt van het lezen van De oversteek een claustrofobische ervaring.

Het verhaal pakt je vast en laat je niet meer los en zelfs het eind zorgt nog voor een huivering. Daarnaast weet Cronin de karakters tot leven te roepen, wat ervoor zorgt dat de lezer zich al snel zal inleven. Het is natuurlijk een lijvig boek, maar bevat geen bladzij teveel. Cronin schrijft doeltreffend en gebruikt elke zin goed.

De oversteek is een post-apocalyptische thriller van de bovenste plank die de lezer aan zich zal binden en pas los zal laten na de laatste regel. Huiveringwekkend en claustrofobisch, precies zoals het een thriller in dit genre betaamt.

27 april 2024 15:55

0