slachtoffer 2117 jussi adler-olsen serie q thrillzone recensie thriller.jpg
Serie Serie Q
Auteur(s) Jussi Adler-Olsen
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 22 november 2019

Na een carrière als uitgever begon de Deense Jussi Adler-Olsen in 1995 fulltime te schrijven. Hiervoor had hij in Denemarken al enkele boeken gepubliceerd, onder andere over Groucho Marx, een Amerikaans-Joodse komiek. Daarna volgden een aantal standalones, die ook in het Nederlands zijn vertaald. Eén van die titels is De bedrijfsterrorist en het leuke aan dit boek is dat er een aantal verwijzingen naar Nederland in staan, bijvoorbeeld de Bijlmerramp. In 2007 verscheen het eerste deel van de Serie Q, De vrouw in de kooi en inmiddels is Adler-Olsen alweer toe aan het achtste deel, Slachtoffer 2117. De Serie Q is verschillende keren verfilmd en met De noodkreet in de fles heeft hij de Glazen Sleutel gewonnen, de belangrijkste thrillerprijs in Scandinavië.

Al meer dan tien jaar is Assad een mysterieuze, drijvende kracht binnen afdeling Q, maar een kettingreactie aan heftige gebeurtenissen brengt hem op de rand van instorten. Het begint met de berichtgeving van de Spaanse journalist Joan Aiguader over de tragische dood van een vluchteling. Met Assad in het centrum begint vervolgens een zenuwslopend aftellen naar een catastrofe, geleid door de Iraakse beul Ghaalib. Tegelijkertijd krijgt afdeling Q te maken met de moordzuchtige handeling van een in zichzelf gekeerde, gestoorde jongeman genaamd Alexander.

Slachtoffer 2117 wordt verteld vanuit verschillende perspectieven: onder andere Assad, Carl en Joan, maar ook beul Ghaalib en Alexander komen aan het woord. Deze perspectieven wisselen zich in vlot tempo af en doordat ook de bad guys aan het woord komen beleef je de gebeurtenissen eveneens vanuit hun gezichtspunt en kom je er als lezer achter wat hun beweegredenen zijn.

Assad is in de voorgaande Q-boeken altijd een beetje op de achtergrond gebleven en de lezer wist niet veel over hem, maar daar komt met dit verhaal verandering in. Zijn tragische levensverhaal wordt in dit boek duidelijk en dat gaat zowel zijn collega’s als de lezer niet in de koude kleren zitten. Ook personage Carl maakt op privé-gebied het nodige mee en we zijn nu alweer benieuwd hoe het hen beide in volgende delen zal vergaan. Adler-Olsen heeft, vooral met Carl en Assad, karakters gecreëerd die menselijk en echt zijn en die inmiddels zijn gaan voelen als familie.

Adler-Olsen staat erom bekend dat hij regelmatig maatschappelijke thema’s in zijn boeken verwerkt en ook in Slachtoffer 2117 is dit het geval: de vluchtelingencrisis en de schrijnende gevolgen hiervan worden door hem aangepakt. Ook zitten er soms hele gruwelijke scenes in het boek waar de lezer echt even bij zal moeten slikken. De humor wordt gelukkig niet vergeten en het is deze mengeling van spanning, humor en een fantastisch plot die Adler-Olsen zo uniek maakt.

Na de tegenvallende novelle Moord terwijl u wacht is Adler-Olsen met Slachtoffer 2117 weer helemaal terug op zijn oude niveau en dat niveau is hoog!

Denise Wolfs

27 april 2024 11:37