De omslag afbeelding van het boek Peeters, Joris - Pasmunt
Auteur(s) Joris Peeters
Uitgeverij(en) Beefcake Publishing
3
Review date 30 april 2019
Daniel, zijn vader en zijn broer Stan hebben samen een fietsweekendje gepland. Helaas wordt Stans lijk de dag voor het vertrek gevonden in zijn tuin. Hij ligt met zijn hoofd in het vijvertje en is vermoedelijk vermoord. Hoewel de politie Daniel op het hart drukt niet zelf op onderzoek uit te gaan, verdiept hij zich in zijn broers leven. Hij ontdekt dat meerdere mensen een reden hadden om Stan te vermoorden. Ook komt hij erachter dat Stans relatie met zijn vrouw, hun ouders en zijn beste vriend niet zo rooskleurig was als het leek. Wat komt er allemaal aan het licht, en zal Daniel de moordenaar van zijn broer kunnen vinden?

Joris Peeters (1973) begon acht jaar geleden aan een reeks schrijfcursussen: Kortverhalen, Wonen in woorden en Zo schrijf je een pageturner. In augustus 2012 bracht hij zijn debuut Snoepkast in eigen beheer uit. Naast romanschrijver is Peeters bedrijfsjournalist en muzikant. Hij woont en werkt in Zoersel, België. Pasmunt is zijn tweede roman.

In Pasmunt maken we kennis met de 33-jarige bedrijfsjournalist Daniel. Hij heeft samen met zijn vader en broer een fietsweekendje gepland waarbij ze de Mont Ventoux gaan beklimmen. Vier jaar geleden was het uitgesloten dat ze samen ook maar iets zouden ondernemen. Daniels broer Stan had op jonge leeftijd het huis verlaten en sindsdien hadden ze niets meer van hem vernomen, tot hij een paar jaar geleden ineens weer in hun leven verscheen. Daags voor het uitje wordt het lichaam van Stan in zijn tuin gevonden. Moord, stelt de politie vast. Stan is verdronken in zijn eigen vijvertje na een klap op zijn slaap. Alhoewel de politie het afraadt zelf actie te ondernemen verdiept Daniel zich in de mensen rondom Stan. Stans collega Thijs en ‘jeugdvriend’ Erik, en zelfs hun vader Pierre, echtgenote Steffie en beste vriend Birger zijn verdacht. Langzamerhand komt Daniel achter de waarheid omtrent de dood van zijn broer en ontdekt dat hij ook op het lijstje van de moordenaar staat.

Pasmunt wordt verteld vanuit het hoofdpersonage Daniel. Hij neemt ons mee in zijn zoektocht en met behulp van flashbacks komen we meer over het leven van hem, zijn broer, en de familie/vrienden te weten. Het verhaal leest vlot door de schrijfstijl van Peeters, maar is af en toe wat warrig. De auteur gebruikt een Vlaamse zinsbouw en woorden, die in Nederland niet gebruikelijk zijn. Dat is even wennen voor de Nederlandse lezers.

De ontknoping is verrassend, maar laat wat vraagtekens achter. De spanning is mondjesmaat aanwezig, eenieder die een echt spannende, bloedstollende thriller willen lezen zijn met deze roman aan het verkeerde adres.

Toch is het boek het lezen waard, als je opzij zet dat het niet om de spanning maar om op opbouw gaat. Want, met Pasmunt heeft Peeters een boek geschreven dat de lezers doet nadenken over hoe ieder zijn eigen waarheid heeft en vanuit dat standpunt handelt.

28 april 2024 6:30

0