kind van de rekening thriller jordan harper thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Jordan Harper
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 21 mei 2019

De elfjarige Polly krijgt de schrik van haar leven als ze op het schoolplein oog in oog komt te staan met een bekende. Het zijn dezelfde ogen als die van haar. Scherpschuttersogen, noemde haar moeder die. Haar vader, Nate McClusky, heeft jaren in de gevangenis gezeten, zijn straf zat er nog niet op en toch staat hij nu voor haar neus. Zonder tekst en uitleg neemt hij Polly en haar teddybeer mee en samen slaan ze op de vlucht. Nate heeft in de gevangenis vele vijanden gemaakt. Er is een bevel afgegeven dat op zijn hoofd en het omleggen van zijn gezin de hoofdprijs staat. Hij moet zijn gezin zien te redden. Lukt het Nate om Polly in veiligheid te brengen? Zullen ze ooit een zorgeloze toekomst tegemoet gaan?

Jordan Harper schrijft met Kind van de rekening zijn eerste thriller en doet dat zeker niet onverdienstelijk. Harper heeft een vlotte, ruige schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort, bondig en veelal geschreven vanuit Polly en Nate. In rap tempo wisselen ze elkaar af. Een duidelijke aanduiding van verteller en plaats waar het afspeelt is iets wat de auteur aan ieder hoofdstuk heeft toegevoegd en wat helpt qua duidelijkheid. Af en toe komt er een ander tijdelijk personage de hoek om kijken om het verhaal op dat moment te verrijken. Het zijn veelal geen blijvende personages en deze blijven dan ook zeer oppervlakkig.

Polly is een bijzonder, aandoenlijk, stil, elfjarig meisje, dat dagelijks haar teddybeer mee op sleeptouw neemt. Ze is anders dan haar klasgenoten, dat merkt ze zelf ook. En ze kan op school haar draai niet vinden. Haar teddybeer krijgt in Kind van de rekening een prominente rol. De beer krijgt een eigen karakter en is het personage dat af en toe een dosis humor erin gooit. In het begin is dit leuk bedacht, maar naarmate de tijd vordert komt dit wat ongemakkelijk en gekunsteld over.

Nate is een ruige, stoere vent. Vader van Polly, gescheiden en heeft in zijn leven veel meegemaakt. Getekend door het leven en verdriet komt hij op het verkeerde pad terecht en in de bajes terecht. Als haar vader geen antwoord kan geven op de vraag waar haar moeder is en waarom hij haar meeneemt, vreest Polly voor het ergste. Al gauw wordt haar vraag beantwoord en merkt ze aan haar vader dat er van alles aan de hand is. Nate leert de stille, rustige Polly een overlevingsstand aan te nemen. Ze krijgt tips en tactieken aangeleerd om vijanden uit te schakelen en weet hoe ze met wapens om moet gaan. Polly wordt meegesleurd in een wereld van geweld, achterdocht en vijanden en staat kranig haar mannetje. Ze lijkt er steeds meer plezier in te krijgen.

Kind van de rekening is een hartverscheurend verhaal van een kind, dat razendsnel volwassen moet worden. Polly wordt ondergedompeld in de gruwelijke wereld van misdaad, verraad en geweld en ontdekt dat niemand te vertrouwen is. Voor hun levens wordt gevreesd en dan bestaat er maar een stand en dat is overleven. Harper weet hierin een ruwe, ruige sfeer neer te zetten. Het verhaal kent maar een stand en dat is volle vaart vooruit op zoek naar een veilige plaats. Maar die veilige plaats is ver te zoeken. Nate en Polly bedenken een slinks plan om de bende een lesje te leren. Overal om hen heen duiken bendeleden op. Wat volgt is een aaneenschakeling van acties, overvallen en gevechten. En dat zorgt helaas voor een regelmatige herhaling van zetten. Daarmee boet het verhaal iets aan kracht in.

Harper is er met Kind van de rekening in geslaagd om op sublieme wijze de band die onder erbarmelijke omstandigheden ontstaat tussen vader en dochter te beschrijven. Een band van onvoorwaardelijke liefde die steeds verder groeit, naarmate het boek vordert. Kind van de rekening is een razendsnelle, spannende roman vol onvoorwaardelijke liefde. Voor het echte predikaat ‘thriller’ moet er door Harper nog een tandje worden bijgezet en moet het verhaal minder voorspelbaar zijn. Dat komt wel goed, daar zijn we bij ThrillZone van overtuigd!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.