een duistere schaduw john-henri holmberg thriller recensie thrillzonwe.jpg
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 14 april 2016

In het eerste decennium van de 21ste eeuw schoot de populariteit van Scandinavische thrillers door het plafond. Dit kwam grotendeel op het conto van de in 2004 aan een hartinfarct overleden schrijver Stieg Larsson. Zijn Milennium-trilogie was, en is, razend populair en werd miljoenen keren verkocht. Én twee keer verfilmd. Maar naast Larsson komen er nog meer talenten uit onze noordelijke buurlanden. John-Henri Holmberg vond dat het de hoogste tijd was om een verhalenbundel samen te stellen met werk van Zweedse thrillerschrijvers.

Een duistere schaduw bevat zeventien korte verhalen, variërend van vijf tot ruim dertig pagina's. sommige van deze korte verhalen zijn eerder gepubliceerd; andere verschijnen voor het eerst. De verhalen zijn van de hand van het beste dat Zweden te bieden heeft. De namen zullen jullie bekend moeten voorkomen: Cilla en Rolf Börjlind, Ake Edwardson, tot Hakan Nesser én Stieg Larsson. Van Larsson is het futuristische verhaal dat hij schreef toen hij zeventien jaar was. Ook toen al was Larsson een maatschappijkritische schrijver die vooral de rol van de overheid ter discussie stelt.

Overigens begint Holmberg in het boek met een uitgebreide beschrijving van de opkomst van de Zweedse thriller en probeert hij de populariteit te duiden. Erg interessant en een goede toevoeging voor Een duistere schaduw. Daarnaast begint én eindigt hij de korte verhalen met een uiteenzetting over de betreffende schrijver. Ook dat is een mooie toevoeging voor de verhalen.

De kwaliteit van de verhalen spat van de pagina's. Geen van de zeventien verhalen schiet te kort. Kwalitatief zijn ze uitstekend in orde. De onderwerpen variëren van een geschiedkundige thriller tot een futuristische en van een politiethriller tot een geanimeerd gesprek tussen thrillerhoofdpersonen en hun schrijvers. En ook lastige onderwerpen als eerwraak en de laatste uren van Hitlers echtgenote Eva Braun komen voorbij. De variëteit is ongelooflijk en het is een genot om de verhalen tot je te nemen.

Holmberg heeft een mooie en gevarieerde verhalenbundel samen weten te stellen. Een duistere schaduw is een genot om te lezen en zal de populariteit van de Zweedse thriller alleen maar doen vergroten.

28 april 2024 4:35

0