De omslag afbeelding van het boek Op de Beeck, Johan - Het complot van Laken
Auteur(s) Johan op de Beeck
Uitgeverij(en) Horizon
4
Review date 14 november 2019

Hoe kom je op het idee van een verhaallijn? In het geval van ex-nieuwslezer en journalist Johan op de Beeck is het wel heel bijzonder; ruim 45 jaar geleden hoorde hij de verhalen van ex-geheim agent Jef van Hooff, de kapper van zijn moeder. Van Hooff vertelde dat hij in een complot rondom de Belgische koning Leopold had geacteerd. Ruim vier decennia later vertrouwde Op de Beeck dit verhaal toe aan het papier in een historische roman/thriller: Het complot van Laken.

De Duitsers vallen in mei 1940 België binnen. Er is voor de Belgische strijdkrachten geen beginnen aan en al snel volgt de capitulatie, tot grote woede van soldaat Jef van Hooff. Gewapend met een groot hart én de overtuiging het tegen de Duitse bezetter te willen opnemen, besluit hij met vrouwlief over de Pyreneeën te vluchten naar het Engelse Gibraltar. Aldaar wil hij naar Engeland om daar tegen de Duitsers te vechten. Zijn vrouw wil echter halverwege de reis terug en zo arriveert Van Hooff uiteindelijk zelf in Londen. Daar wordt hij omgevormd als geheim agent…

In België flirt koning Leopold openlijk met de nazi’s, tot woede van de meeste Belgen. Jef van Hooff wordt samen met een vrouwelijke metgezel geparachuteerd in België om te pogen Leopold tot inzicht te laten komen dat het nazisme niet de juiste kant is. Maar al vanaf het begin van de missie lopen dingen anders dan Van Hooff zou willen.

De Tweede Wereldoorlog is een era die veelvuldig wordt gebruikt door auteurs om een verhaal in te situeren. Dat geldt voor zowel romans als thrillers. Het complot van Laken is volgens de uitgever een historische roman, maar flirt met het thrillergenre en dat is een compliment. Want met Het complot van Laken heeft Johan op de Beeck een historisch epos geschreven waarin veel, zo niet bijna alles, lijkt te zitten: spanning, non-fictie, romanonderdelen en daarover een sausje van authenticiteit.

De verhaallijn is enorm complex en daarom heeft Johan op de Beeck ruim 600 pagina’s nodig om zijn verhaal te doen. Maar het is dan ook een lijvig en veelkoppig plot wat Op de Beeck zijn lezers presenteert; hij geeft een inkijkje in veel keukens. Zo is de lezer getuige van het leven van koning Leopold, volg je Van Hooff in achtervolgingen in Mechelen, lees je mee met de Britse oorlogspolitiek én krijg je een inkijkje in hoe de Duitsers geallieerde spionnen te vlug af waren met hun Englandspiel. Dit alles is op waarheid gebaseerd, maar leest als een spannend boek. En dat is maar weinig auteurs gegeven.

De schrijfstijl die Op de Beeck hanteert, is prachtig. Hij gebruikt mooie (vaak Vlaamse) zinnen en weet de lezer door zijn uitgebreide beschrijvingen het verhaal in te trekken. Wetende dat het plot waargebeurd is, is dat een krachtig wapen van de Vlaamse auteur en hij weet daar goed gebruik van te maken.

Zoals we al schreven, is Het complot van Laken een lijvig verhaal met veel facetten. Soms lijkt Op de Beeck ons iets té veel te willen vertellen waardoor de lezer kan denken; hoe zat het ook alweer, met het risico op voortijdig afhaken. Maar dan weet de Vlaamse auteur je weer te grijpen met een nieuw hoofdstuk die de aandacht weer volledig naar het boek trekt.

Op de Beeck lijkt met het boek vooral mee te willen geven dat we niet mogen vergeten hoe jonge mensen streden voor onze vrijheid en daarbij vaak enorm veel gevaar liepen. Dit soort waargebeurde onzelfzuchtigheid, gecombineerd met moed, spat van de pagina’s van Het complot van Laken af. En daarmee is het een boek om niet snel te vergeten.

27 april 2024 15:40

0