de test joelle charbonneau young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Joelle Charbonneau
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 5 maart 2014
Categories Young Adult

“Alleen de beste deelnemers zullen overleven”. Je moet er maar aan willen beginnen… En nog wat: deze opmerking moet je letterlijk nemen bij De test..

Een nieuwe kans voor herstel van de verwoeste aarde en de leiders vullen dat op hun eigen manier in. Dat is eigenlijk waar het in De Test om draait en Joelle Charbonneau heeft dit zeer realistisch neergezet. De huidige toestand in onze wereld met chemische oorlogvoering en wat niet meer, maakt dat het verhaal zo maar zou kunnen gebeuren. En zo leest de lezer het verhaal wat de verdienste is van Charbonneau. Een allesverwoestende oorlog heeft de aarde en haar reserves aangetast. Aan de nieuwe bewoners de taak het leven weer op te bouwen. En daarvoor zijn leiders nodig, die opgeleid worden aan de Universiteit in Tosu City. Wanneer de beste leerlingen van de kolonie waarin Cia leeft, uitgekozen worden om deel te nemen aan De Test, roept de manier van kiezen vragen op. Je zult zien dat die later in het boek beantwoord worden. Deze uitverkorenen maken kans om door te stromen naar de Universiteit om later tot de leiders van het land te behoren. Iedereen wil graag bij de doorstromers horen en veel deelnemers schuwen bedrog, verraad, moord en doodslag niet om als een van de winnaars over de eindstreep te komen. Het is letterlijk en figuurlijk een strijd om leven en dood, een strijd waarin Cia zich staande moet zien te houden. Komt ze door De Test?

Heel knap van de auteur hoe alles goed doordacht is, bijvoorbeeld de spullen die de deelnemers mee mogen nemen in hun Testtas. Het doel van de armband en de band om hun Testtas is groter dan je in het begin zou vermoeden. Ook de band met de familie blijkt van belang te zijn. Ik had het boek in een mum uitgelezen. Het boek leest heel vlot, en lekker rustig met een heel spannende ondertoon. “De Test” is het eerste deel van een nieuwe serie waarop de fans van De Hongerspelen en Inwijding al maanden wachten werd mij verteld. Ik heb nooit iets van De Hongerspelen of Inwijding gelezen, maar dat heeft me niet weerhouden om er enorm van te genieten. Wat een verhaal, zeg! Het is duidelijk dat dit prachtige boek een onderdeel is van een groter geheel. Ik heb graag met Cia Vale deze reis gemaakt naar Tosu City, samen met haar begeleider(s). Het was gewoon vreselijk om de laatste bladzijde om te slaan. Ik wilde meteen meer lezen. Deel twee De studie lonkt.

13 mei 2024 21:50

0
“Alleen de beste deelnemers zullen overleven”. Je moet er maar aan willen beginnen… En nog wat: deze opmerking moet je letterlijk nemen bij "De Test".

Heel knap van de auteur hoe alles goed doordacht is, bijvoorbeeld de spullen die de deelnemers mee mogen nemen in hun Testtas. Het doel van de armband en de band om hun Testtas is groter dan je in het begin zou vermoeden. Ook de band met de familie blijkt van belang te zijn. Ik had het boek in een mum uitgelezen. Het boek leest heel vlot, en lekker rustig met een heel spannende ondertoon. “De Test” is het eerste deel van een nieuwe serie waarop de fans van De Hongerspelen en Inwijding al maanden wachten werd mij verteld. Ik heb nooit iets van De Hongerspelen of Inwijding gelezen, maar dat heeft me niet weerhouden om er enorm van te genieten. Wat een verhaal, zeg! Het is duidelijk dat dit prachtige boek een onderdeel is van een groter geheel. Ik heb graag met Cia Vale deze reis gemaakt naar Tosu City, samen met haar begeleider(s). Het was gewoon vreselijk om de laatste bladzijde om te slaan. Ik wilde meteen meer lezen. Deel twee “De Studie” lonkt.