de zwemmer joakim zander thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Joakim Zander
5
Review date 14 april 2016

"...Al deze lagen van leugens en geheimen. Alles waar hij de laatste week aan was blootgesteld. Was het mogelijk dat deze klootzakken precies konden doen wat ze wilden? Dat er voor hen geen regels bestonden? Niemand die hen ter verantwoording riep over waar ze in hemelsnaam mee bezig waren?"

Bovenstaande is wat ons betreft de kern van de boodschap van De Zwemmer van Joakim Zander. De Zweedse schrijver studeerde rechten (o.a. in Maastricht) en werkte tien jaar voor de Europese Unie in Brussel. Twee onderwerpen die nadrukkelijk terugkomen in zijn boek De Zwemmer. De thriller begint met de Zweedse Mahmoud Shammosh die naar Brussel wordt geroepen door een voormalige legermaat van hem. Deze zegt geheime informatie te hebben die Shammosh moet zien. Maar als ze elkaar ontmoeten in een Brussels park, wordt zijn voormalige maat gedood. Shammosh weet zelf maar net te ontkomen, geholpen door zijn legerervaring. Hij vraagt hulp van zijn ex-vriendin Klara Waldeen, die toevallig voor de Europese Unie werkt en dus ook in Brussel woont. Samen worden ze achternagezeten door een stel moordenaars die hen koste wat kost het zwijgen willen opleggen. Welke informatie willen zij terug? De achtervolging is het begin van een intrigerend, wel uitgezet plot dat zicht over drieëndertig jaar uitstrekt en in tal van landen afspeelt.

De Zwemmer is een boek dat zich niet gemakkelijk in een recensie van een paar honderd woorden laat vangen. Het plot is intrigerend, doordacht en enorm spannend. De personages zijn door Zander zodanig neergezet, dat ze menselijk overkomen en hun handelen realistisch overkomt. Zander werkt het verhaal op een mooie manier uit: elk hoofdstuk is geschreven vanuit een ander oogpunt, zodat alle personages uitgebreid aan bod komen. Zelf vonden we vooral de hoofdstukken waarin "De Zwemmer" zelf aan bod komt, een genot om te lezen. Maar ook Georde, de man die is geboren voor het snelle geld en lobbyist in Brussel is, zijn interessant. Om nog maar te zwijgen over Klara, die tegen wil en dank in een intrige wordt geworpen waar ze niet meer uit lijkt te komen. Het thema van De Zwemmer is erg actueel: hoever mogen inlichtingendiensten gaan om hun land en de belangen ervan te beschermen? Mag er gemarteld worden, of juist niet? Actueler kan het haast niet.

Joakim Zander heeft een werkelijk adembenemend boek geschreven. De Zwemmer is wat ons betreft een must read voor de thrillerliefhebber. Laat je niet afschrikken door de gedachte "weer een Scandinavische schrijver die mee lift op de hype rond Zweedse schrijvers". Zander is van een hoog niveau en wat ons betreft een blijver in thrillerland.

29 april 2024 2:22

0